Skivrecensioner

Tamperes Filharmoniska ­Orkester, kör och solister: Einojuhani Rautavaaras ”Gruvan”

Skivrecension
4

Artist/grupp: Tamperes Filharmoniska ­Orkester, kör och solister. Dirigent: Hannu Lintu

Skivtitel: Einojuhani Rautavaaras ”Gruvan”

Skivbolag: (Ondine/Naxos)

Till lika delar inspirerad av händelserna i Ungern 1956 och Sartres existentialistiska filosofi – enligt vilken vi bär ansvaret för våra egna öden, också då det politiska trycket är stort – utgör Rautavaaras första opera ”Kaivos” (”Gruvan”) en modern tragedi. Dess historia är något av en tragedi i sig själv. Att verket ännu inväntar en traditionell iscensättning (en tv-uppsättning från 1963 är det närmaste man kommit) visar dessvärre att den existentiella frimodigheten haft mindre betydelse än det politiska duckandet bland finska musikbyråkrater. I synnerhet kollegan och operachefen Tauno Pylkkänen kom att stå i vägen, först i egenskap av kompositör till den opera som officiellt utsågs som segrare i den tävling där juryn valt Rautavaaras bidrag, sedan genom att i egenskap av operachef effektivt förhindra uppsättningar av ”Gruvan”. Först i höstas fick verket ett konsertant framförande, som nu föreligger på cd. Och ”Gruvan” visar sig vara en våldsamt intensiv och förtätad historia i den friare tolvtonsstil som man förknippar med Alban Berg. Aggressiva tirader omväxlar med kärvt lyriska avsnitt och smidigt infogade pastischer. Att verket dessutom framstår som dramatiskt tacksamt gör dess öde än mer tankeväckande – och dess återupprättelse värd all uppmärksamhet.

Bästa spår: Tredje akten