Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/skonhet-ar-en-underskattad-kvalitet/

Kultur

”Skönhet är en underskattad kvalitet”

Bild 1 av 4 Jonathan Levien och Nipa Doshi. Jonathan Levien sitter i en fåtölj från kollektionen ”Chandigarh”, döpt efter den indiska staden känd för sin arkitektur av Le Corbusier. Gobelängen på väggen ingår i serien ”Objects of devotion”, inspirerad av Le Corbusiers postkoloniala arkitektur i Indien.
Foto: Lisa Mattisson
Bild 2 av 4 Jonathan Levien och Nipa Doshi.
Foto: Lisa Mattisson
Bild 3 av 4 Utomhusfåtöljen ”Cala”, inspirerad av påfågelstolen.
Foto: Gustav Kaiser
Bild 4 av 4 Dagbädden ”Charpoy”, täckt av en textil med ett broderat indiskt spel.
Foto: Gustav Kaiser

På lördag öppnar Möbelmässan för allmänheten. Hedersgästerna Doshi Levien förenar kultur, teknik och hantverk i sina möbler och tycker att skönhet är en underskattad kvalitet i dagens formgivning.

Årets hedersgäster på Stockholm Furniture & Light Fair är den indisk-brittiska duon Doshi Levien. Med sin entrétorgsutställning har de velat gestalta hur arbetet går till i deras studio i London, förklarar paret på plats bland ännu inplastade möbler, framplockade skisser och prototyper som skruvas fast på installationens väggar.

En massiv trästruktur klädd i furuplywood utgör stommen i installationen. Inspirationen kommer från katedralen San Cataldo i Palermo, berättar Nipa Doshi och pekar på byggnadens välvda portaler med transparenta gardiner som utestänger mässbruset. Innanför konstruktionen möts besökaren av en labyrint av gångar där designduon placerat ut sina framgångsrika sittmöbler och bord.

– Det känns nästan som att man är i en kyrka. Här inne finns en intim, men också storslagen känsla. Det kändes viktigt för oss att göra detta till ett slags fristad från den omgivande marknadsmässan, säger Nipa Doshi.

Nipa Doshi och Jonathan Levien.
Nipa Doshi och Jonathan Levien. Foto: Lisa Mattisson

Doshi Levien består av det äkta paret Nipa Doshi och Jonathan Levien, som arbetat tillsammans sedan de träffades på Royal College of Art 1995. De delar synen att design bör göras i närhet till hantverksprocessen - något som de på varsitt sätt har erfarenhet av från barndomen.

Jonathan Levien växte upp vid kusten i norra Skottland, där hans föräldrar drev en leksaksfabrik som bland annat gjorde mjukdjur.

– Jag minns från sex års ålder hur jag brukade vara i fabriken bland alla pappkartonger som användes för att paketera och skeppa ut mjukdjuren i världen. Jag började bygga saker av material som fanns till hands, som papp och tejp. Så tillverkning och hushållning med tillgängliga resurser började jag med tidigt, säger Jonathan Levien, som också är utbildad finsnickare.

Nipa Doshi har rötter i Delhi, där hon växte upp med småföretagande hantverkare i grannskapet.

– Vi bodde i ett vackert, rosa art deco-hus. Som grannar hade vi en cykelverkstad, en pappersskärarfabrik och ett mejeri med bufflar. Ute på gatan stod en man som sålde nybryggt te. Det var en mångfaldig, intensiv miljö där en ko, en cykel och en bil kunde stå parkerade bredvid varandra utanför ett 600 år gammalt tempel, berättar hon.

Nipa Doshi sitter i en soffa från ”My beautiful backside”, en serie sittmöbler i filt och ull, där formgivarna även lagt energi även på möblernas baksida. Bredvid soffmöbeln står en skiss som visar hur objektet var tänkt på idéstadiet.

– En soffa är vanligtvis väldigt ful på baksidan. Den här soffan har bland annat knappar och ett vackert tryck på baksidan, säger Nipa Doshi.

Soffa i kollektionen ”My beautiful backside”
Soffa i kollektionen ”My beautiful backside” Foto: Gustav Kaiser

Jonathan Levien sitter mitt emot i utomhusfåtöljen Cala. Den tronliknande sittmöbeln är inspirerad av den klassiska påfågelstolen, men i stället för rotting är den konstruerad av knutna, egendesignade rep på en aluminiumram.

– En stol är inte bara en sak man sitter på. Hur känner du dig när du sitter på stolen? Hur ramar den in dig? Hur fungerar den i rummet? Eftersom det är en utestol vill man inte bli fullständigt avskärmad, så meningen är att det ska finnas en känsla av lätthet i stolen, säger Nipa Doshi. 

Liksom många andra formgivare i tiden tänker Doshi Levian på hållbarhet. Så mycket som möjligt av materialet i entrétorgsutställningen ska återanvändas i framtida utställningar, eller gå till värmekraftverk. Det danska textilföretaget Kvadrad kommer att ta tillbaka installationens transparenta gardiner för att sälja dem i lokalsamhället.

– Vi visste att vi skulle göra en storskalig utställning som använder ganska mycket material och ändå bara varar i fem dagar. Så det var viktigt för oss att allt som används i konstruktionen också har ett framtida liv, säger Jonathan Levien.

Nipa Doshi tillägger att lokal produktion också är en viktig hållbarhetsaspekt. Den främsta ledstjärnan för henne är dock varken hållbarhet eller funktion, utan något annat:

– Skönhet är en underskattad kvalitet. Vi lever i en värld där funktion är viktigare än skönhet och där design förväntas syssla med problemlösning. Men jag håller inte alls med. Advokater och revisorer löser problem. Vårt mål som designer måste vara att skapa saker som hyllar livet och vår materiella kultur. Och vem sa att skönhet inte är funktionell?