Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 23:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/stahlis-personalbyte-i-badrummet/

Kultur

Ståhlis: Personalbyte i badrummet

Övertidsersättning utgår ej. Foto: Jesper Malmsten

Kåseri. En kvart senare var strejken ett faktum. Arbetsnedläggningen var total och inleddes med ett skrämmande skärande ljud.

Det började med en liten … ja, hostning. Det var ingenting som jag brydde mig om; den var också övergående. Men så några kvällar senare kom en mer djupgående rossling, som en missbelåten protest: Utsliten, icke omhändertagen, överarbetad.

Jag gick in i badrummet och blängde på tvättmaskinen. Den teg. Det borde den inte göra. Den borde var i full gång.

– Men hörrududu, sa jag, du har visserligen jobbat i skift då och då och haft sena nattjourer men verkar ändå ha trivts bra. Vad vill du? Gå ner i tid? Lägre temperaturer, kortare program? Ha påökt? Lyxigare tvättmedel, dyrare sköljdito?

Jag spände ögonen i on/off-knappen.

– Vi har ett avtal: Jag säger vad du ska göra – du gör det!

Eftersom hut går hem riste det till i maskinen och tvätten därinne i trumman rörde sig. Den var igång igen. Jag återgick till tv-tittande – eller till det omöjliga i att hitta något program där man inte lekte, tävlade eller letade efter gamla hus och släktingar.

En kvart senare var strejken ett faktum. Arbetsnedläggningen var total och inleddes med ett skrämmande skärande ljud.

Jag rusade in i badrummet.

– Men är du slut nu? undrade jag sportjournalistaktigt men fick bara talande tystnad till svar.

Några erfarenheter och dagar senare stod jag i ett butikshav av torktumlare, näshårsbortagare, dammsugare, locktänger och tvättmaskiner. Med mig hade jag Ilska Systern och Syster Tvärtemot. Den ena med en, låt oss säga, en viss konsumtionsförtjusning i generna, den andre med revisors-DNA.

En trött expedit uppenbarade sig. Han kunde varken rekommendera den ena eller andra maskinen, varken bu eller bä, och jag tänkte att han nog lutade mer åt bä och sög tag i expedit nummer två. Han var en gladlynt lagom frågvis och svarsbenägen man. Vad ville jag ha? En frontmatad maskin? Självdoserande? Appstyrd med WiFi? Quick Drive?

Ilska Systern spankulerade omkring och förespråkade reklamåterkommande en av maskinerna, den hon tyckte var snyggast. Hos Syster Tvärtemot hade räkneverket gått igång; kostnader, kalkyler, hemtransport, installation.

Tre butiksrundor senare kände jag mig själv toppmatad, överdoserad och centrifugerad. Ett par veckor senare stod dock en ny tvättmaskin på plats i badrummet. Jag förklarade för den att obekväm arbetstid ingick i vårt avtal, viss helgtjänstgöring och att jag litade på dess lojalitet.

Den gick i omedelbar och mycket tyst tjänst.