Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 14:29

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/start-for-arets-festival-jazzen-starkare-an-pa-lange/

Kultur

Start för årets festival: ”Jazzen starkare än på länge”

Bild 1 av 3 Viktoria Tolstoy
Foto: Eva Tedesjö
Bild 2 av 3 Art Ensemble of Chicago
Foto: Lebrecht / IBL Bildbyrå
Bild 3 av 3 Mammal Hands
Foto: Lexie Harrison-Cripps/SOPA Images/REX

På fredag inleds Stockholm jazzfestival. Under en vecka fylls staden av närmare 200 spelningar. Musikgenren har hittat en ny publik enligt festivalchefen Eric Birath.  

– Jazzen står starkare nu än på länge, säger han.

Intresset för jazzen tycks vara på uppgång. Förra året slog Stockholm jazzfestival publikrekord. Nästan 30.000 besökare kom till spelningarna, och trycket på landets jazzkonserter fortsätter öka. 

Vågen märks även av på strömningstjänsterna. En förklaring är att många upptäckt att deras favoritmusik hämtat inspiration i jazzen, tror Eric Birath. En annan att människor inte bryr sig vilken genre de lyssnar på – huvudsaken är att musiken är bra.


Men den främsta anledningen är att unga hittat till genren – och att den gör sig bra på scen, menar festivalchefen.  

– Jag tror att en del som lockar med jazzen är livemomentet. Det är så mycket häftigt som händer. Det finns en nerv i det som inte går att återskapa på en skiva, säger han.

Det pratas mycket om konsertdöden. Alla vill ha scener kvar, men då gäller det att folk tar tillfället i akt när chansen finns

På senare tid har hotet mot Stockholms livescener diskuterats flitigt. Stockholm jazzfestival trotsar ryktet och anordnar 180 spelningar runt om i länet. Arrangören hoppas nu att Stockholmarna ska passa på. 

– Det pratas mycket om konsertdöden. Alla vill ha scener kvar, men då gäller det att folk tar tillfället i akt när chansen finns, tycker Eric Birath.

Årets konsertprogram bjuder på stor variation. Etablerade storfavoriter varvas med nya uppstickare. Bland de svenska bidragen finns namn som Joel Lyssarides, Viktoria Tolstoy och Oddjob. Från internationellt håll Mammal Hands och Art Ensemble of Chicago. Tanken är att det ska finnas något för alla. 

– Det finns så många sorters jazz, men vi har försökt få in olika stilar. Jag hoppas att folk ska vidga sina vyer och våga gå på sådant som de kanske inte känner till sedan tidigare, säger Eric Birath. 

Ett av festivalens mer oprövade kort är brittiska Ayanna Witter-Johnson. Hon spelar i Sverige för första gången. Witter-Johnson är förutom sångerska också cellist och kompositör. Det som gör henne speciell är att hon blandar musikstilar hejvilt – klassisk musik med jazz, r'n'b och inslag av reggae. 

– Hon utgör ett bra exempel på en utveckling mot mer gränsöverskridande musik. Det är en klassiskt skolad solist som spelar en typ av soulinspirerad jazz. Det är väldigt spännande. 

Ayanna Witter-Johnson Foto: Bumi Thomas

Det kan låta märkligt, men föll sig helt naturligt för sångerskan själv.


– Min stil avspeglar min bakgrund från London. Allt är så multikulturellt och mixat där – det är bara allt på ett och samma ställe! Jag växte upp med r'n'b, pop och soul, samtidigt som jag alltid ägnat mig åt klassisk musik, säger Ayanna Witter-Johnson. 

Cellon utgör fundamentet i hennes låtar. Den får ofta agera flera instrument – ibland gitarr, ibland en bas, ibland en luta.

– Det beror på vad jag vill framföra, vilken historia jag vill berätta. Jag har ett speciellt sätt att använda cellon på i kombination med min röst, berättar hon.

Ayanna Witter-Johnson uppträder på Fasching under onsdagen. Det är en av de scener som festivalen spelar på. Men konserterna ges på ett 50-tal olika platser runt om i länet. I innerstaden intar band och artister klassiska konsertscener som Nalen, Cirkus, Södra teatern och Häktet. I ytterstaden får bland andra Vällingby, Bandhagen, Flemingsberg och Vallentuna spelningar. 

Hur många som kommer till årets festival återstår att se. Men att slå publikrekord är inget självändamål, enligt festivalarrangören.

– Det är främst att få fram kvalitativ jazz och lyfta genren som är viktigt för oss, poängterar Eric Birath.