Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Stig Lindberg firas med utställningar i Gustavsberg

Han formgav folkhemmet och är fortfarande högaktuell för alla retroälskare. I år skulle Stig Lindberg ha fyllt 100 år och firas med dubbla utställningar i Gustavsberg.

Porslinet och keramiken är kanske det som formgivaren Stig Lindberg är mest känd för. Medelålders nostalgiker betalar stora summor för porslin som Berså med de gröna grafiska löven, Prunus med sina bulliga, blå plommon eller Spisa Ribb med de slanka bruna linjerna.

För att inte tala om det svart- och vitrutiga askfatet Domino, vars pregnanta formuttryck överlevt betydligt längre än cigarettrökningen hos gemene man. Men retrointresset går även ner i åldrarna, till och med nittiotalister sitter på Tradera och budar upp Lindbergs design.

För snart 80 år sedan stegade en kaxig Lindberg in på porslinsfabriken i Gustavsberg och sökte jobb. Företaget hade gått knackigt och samma år, 1937, hade KF (Kooperativa förbundet) tagit över verksamheten. Enligt myten lovade Lindberg en vändning – om han fick jobbet.

Resten är, som det brukar heta, historia. Lindbergs intåg i fabriken gick hand i hand med folkhemmets uppbyggnad och folks behov av funktionella, slitstarka och väldesignade vardagsvaror.

Föga anade förmodligen varken arbetsgivarna eller Lindberg själv hur långt liv många av hans produkter skulle få.

Gustavsbergs porslinsmuseum vill gärna visa upp bredden hos en av Sveriges genom tiderna mest inflytelserika formgivare och visar förutom porslinet även fajansverk, konstgods, emaljkonst, plastföremål som den praktiska citruspressen i klara färger och tyger med mera.

Foto: Gustavsbergs porslinsmuseumStig Lindberg. Foto: Gustavsbergs porslinsmuseum

–  Det största problemet med utställningen vara att välja. Han var så oerhört produktiv, en mångsysslare som aldrig var ledig, berättar museichefen Kjell Lööv som satt samman utställningen tillsammans med Stig Lindbergs son, Lars Dueholm-Lindberg.

Kjell Lööv upptäckte nya sidor hos Stig Lindberg under arbetet med utställningen.

– När vi rotade i familjens arkiv upptäckte jag väldigt många skisser, teckningar, akvareller och litografier som vittnar om att Stig Lindberg var en bildkonstnär i sin egen rätt. När man ser hans bilder ser man också hur skickligt han återanvände sina motiv och mönster i olika delar av sitt konstnärskap.

Kjell Lööv berättar att han särskilt fäste sig vid en bildsvit av den unge Lindberg.

– Hans mentor på Gustavsberg, Wilhelm Kåge, skickade honom på en klassisk bildningsresa till Paris 1938, de bilderna som han gjorde där är väldigt spännande.

Museichefen lyfter också gärna fram industridesignern Lindberg som gjorde många föremål som är välkända men inte alltid knutna till hans namn, som en vacker kortlek och den klassiska sparbössan formad som en skotte.

– Jag upptäckte till exempel också att han formgav några väldigt jättekonstiga glödlampor för Luma. Där var han före sin tid.

Lööv menar att det inte är någon slump att Stig Lindberg fortfarande är ett så starkt varumärke.

– Han var otroligt skicklig på att marknadsföra sig själv, även där var han en föregångare.

Fakta.Stig Lindberg

Norrlänningen och renässansmannen Stig Lindberg föddes i Umeå 1916 och gick bort i italienska Terracina 1982.

Han var verksam som formgivare, framför allt av porslin och keramik på Gustavsbergs porslinsfabrik. Han designade även glas åt Målerås glasbruk, tyg åt Nordiska Kompaniet och illustrerade barnböcker, som Lennart Helsings ”Krakel spektakel”.

Från femtiotalet och framåt var han lärare på Konstfack med sedermera kända elever som Ulrika Hydman Vallien och Bertil Vallien.

Utställningen ”Stig Lindberg 100” på Gustavsbergs porslinsfabrik äger rum 28/5–11/9. Samtidigt visar Gustavsbergs konsthall ”Karneval” där sju konstnärer visar fria tolkningar i Lindbergs anda.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.