Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-19 08:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/stockholm-moter-norrbotten-i-komediserien-andra-aket/

Kultur

Stockholm möter Norrbotten i komediserien ”Andra åket”

Jakob Setterberg och Sanna Sundqvist spelar huvudrollerna i SVT:s nya tv-serie ”Andra åket”.
Bild 1 av 2 Jakob Setterberg och Sanna Sundqvist spelar huvudrollerna i SVT:s nya tv-serie ”Andra åket”. Foto: Paul Hansen
William Spetz, Bert-Åke Warg, Lena T Hansson, Sanna Sundqvist, Jakob Setterberg, Elsa Forsberg och Mattias Fransson i
Bild 2 av 2 William Spetz, Bert-Åke Warg, Lena T Hansson, Sanna Sundqvist, Jakob Setterberg, Elsa Forsberg och Mattias Fransson i "Andra åket". Foto: Janne Danielsson/SVT

Obekväm stämning och kulturkrockar utlovas i SVT:s nya tv-serie ”Andra åket” som har premiär på söndag. Felix Herngren fortsätter utforska människan som han själv beskriver som “ett otroligt smart djur som tar jävligt konstiga beslut baserat på känslor”.

Lucas Dahlström
Rätta artikel

”Andra åket” kretsar kring Madde (Sanna Sundqvist) och Petter (Jakob Setterberg) som tillsammans med sin tonårsdotter flyttar från Stockholm till skidorten Björkfjället i Norrbotten där Madde vuxit upp. Tillsammans ska de ta över och förnya Maddes mammas skidhotell, något de anställda släktingarna inte alltid ställer sig positivt till.

– Madde har väldigt mycket hjärta och hon vill jättemycket men har kanske lite svårt att fokusera rätt ibland. Om något är bra i livet så fokuserar hon ganska mycket på att lösa det dåliga och glömma bort allt det som är bra. Hon investerar så mycket åt alla håll att hon tappar bort sig själv någonstans på vägen, säger Sanna Sundqvist.

Ett återkommande tema i serien är Madde och Petters Stockholmsbakgrund, något som är en ständig källa till konflikter. Som när parets dotter har dåliga betyg i skolan och klassföreståndaren skyller på betygsinflationen i huvudstaden och Madde tittar in i kameran och säger att föraktet mot nollåttor är ett slags ”metoo mot Stockholmare”. Eller som när den Södermalmskompatibla hipstern Petter ska förnya hotellets meny, men stöter på hårt motstånd.

– En förutsättning i den här serien är att skämten handlar minst lika mycket om Stockholmaren, som norrbottningar. Det blir ganska platt om det bara handlar om att norrlänningar är si och så, säger Jakob Setterberg.

Felix Herngren, som tillsammans med sitt produktionsbolag FLX skapat serien, säger att det är lätt att trampa i klichéträsket när man behandlar fördomar mellan stad och landsbygd.

– Men samtidigt ligger det mycket i att man kommer från en mycket mer stressig storstad och plötsligt så är man i det här enorma lugnet, där det finns vissa regelverk och strukturer som man är tvungen att anpassa sig till.

Serien kretsar väldigt mycket om de olika rollfigurernas knepiga relationer till varandra, vilket många av dina serier gör. Vad är det som tilltalar dig med den här typen av människorelationer?

– Jag tycker det är fascinerande att människan är ett så otroligt smart djur egentligen men tar så jävla konstiga beslut ofta, baserat på känslor och inte på fakta. Vi vill också anpassa oss, vara en i gruppen och känna en gemenskap som vi alltid strävar efter. Det skapar en massa extremt onödiga konflikter och problem kring oss, säger Herngren.

“Andra åket” spelades in i våras under drygt tre månader i Björkliden, 100 kilometer norr om Kiruna i Norrbotten. Det avlägsna läget och råkylan skapade ett slags lägerstämning bland filmteamet.

– Jag älskar att åka bort när man spelar in, man går ner sig så otroligt mycket i jobbet och man jobbar verkligen 24 timmar om dygnet. På natten vaknar man av malmtågen som rullar förbi och renarna som står och ylar på fjället. Och norrsken hade vi nästan varenda kväll. Men, det var otroligt kallt, det var 28 minus första veckan, nästan helt mörkt, var bara ljust fyra timmar per dygn första veckan, då bara ljusnar himlen lite och sen blir det mörkt igen, säger Herngren.

Ställde mörkret till det, rent produktionsmässigt?

– Ja, när man skriver manus är det lätt att skriva dag eller kväll i instruktionerna, men sen när man står där så är det inte ljust i mer än tre timmar egentligen. Så får man ju slå på lampor och fuska lite men framför allt fick vi spela in flera dagsscener mot slutet av inspelningsperioden och kvällsscener i början istället. Sista veckan i maj var det inte mörkt en timme, det var ljust dygnet runt, säger Herngren.

En annan utmaning var att få tag på statister i de glesbebyggda delarna av Norrbotten.

– Folk kunde åka bil i två och en halv, tre timmar bara för att dricka kaffe i bakgrunden i oskärpa under en scen. Vi var ju otroligt glada att de ställde upp, och nu gör vi ju en säsong till – jag hoppas verkligen att vi inte skrämt livet ur alla statister, säger Herngren.

Serien, som har premiär den 11 november på SVT, har redan nu fått klartecken för en andra säsong, som ska spelas in under början av nästa år. 

– Det känns jättekul, jag är väldigt taggad, säger Sanna Sundqvist.

Sanna Sundqvist och Jakob Setterberg hade aldrig pratat med varandra före de första provfilmningarna, men redan då märkte de att de klickade med varandra. 

– Jag tycker att några av de bästa scenerna skådespelarmässigt mellan oss är en gång när jag inte hade sovit en sekund. Jag hade rest hela natten och inte sovit någonting. Just då var Jakob lite extra där för mig, säger Sundqvist.

– Ett bra betyg på hur vi har jobbat ihop är ju att man ibland inte fattar att det blev så bra som det blev, så känner man inte om man spelar in med någon man inte lirar bra med, säger Setterberg.