Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-08 13:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/stockholms-storsta-galleri-tvingas-stanga/

Konst

Stockholms största galleri tvingas stänga

Lars-Gunnar Nordströms konst på Galerie Forsblom.
Lars-Gunnar Nordströms konst på Galerie Forsblom. Foto: Per-Erik Adamsson

Coronasmittan drabbar också konstgallerierna hårt. Nu förbereder ansedda Galerie Forsblom sin stängning. Personalen är uppsagd i Stockholm och hälften på modergalleriet i Helsingfors är permitterade.

Konstgalleriet på Karlavägen 9, det största i Stockholm, öppnade vintern 2017 med den världsberömde Ai Weiweis verk på plats. I dag representerar det en rad namnkunniga utländska konstnärer jämte svenska som Ernst Billgren, Martin Wickström, Charlotte Gyllenhammar och Linn Fernström.

Galleriets grundare Kaj Forsblom beskriver coronautbrottet som avgörande för beslutet att stänga. 

– Hade inte coronan kommit så hade vi fortsatt. Det är en svår och ny situation nu. Vi har inga ekonomiska problem, men galleriet i Stockholm äter upp det positiva som vi har i Helsingfors så att det skulle kunna ge förluster i framtiden, säger han på telefon från Helsingfors där han befinner sig i karantän.

– Vi har ju personal och det rullar utgifter och när inget händer med den här situationen så blir det ju ett force majeure-läge. Jag tror att detta kommer att pågå länge. 

Omsorgen om personalens hälsa är en avgörande faktor, betonar han. Smittan är osynlig och galleriet har lockat många besökare. Dörrarna är nu stängda. En kort tid till är konstgalleriet dock möjligt att besöka för den som avtalar tid för visning. 

– Konsekvenserna av coronasmittan har orsakat otroliga händelser som man inte kunde förutse i förväg. Man vet ju inte heller hur länge det kan fortsätta.

– Det här är mycket tråkigt – vi har ju satsat, renoverat lokalerna och blivit så bra mottagna av publiken, samlarna och de svenska konstnärerna som gjort underbara utställningar, säger Forsblom som också visat konstnärerna som han representerar på mässor i Europa, USA och Asien.

Kaj Forsblom
Kaj Forsblom Foto: Galerie Forsblom

– Man kunde inte ens ana att något som detta skulle kunna hända – och jag har ändå varit gallerist i 43 år. Det är en absurd situation och pågår den ett år till så måste man nog fundera två gånger på vad man ska göra med våra gallerier. 

Hur tror du att covid-19-utbrottet kommer att påverka konstbranschen?

– Det får en stor inverkan. Det blir stora förändringar i hela världen där det finns massa gallerier som har lokaler i städer som Hongkong, London, New York och så vidare. Jag upplevde hur konstvärlden förändrades på 1990-talet med den nedgången, men det här är mycket värre. Och vi är ju bara i början av denna smitta.

Hur har de konstnärer som du representerar reagerat på ert beslut att stänga?

– Det har varit väldigt ledsna, men de har förstått vårt beslut väldigt väl. Vi måste försöka vara positiva, det kommer säkert något bra ut av detta också, säger Kaj Forsblom som beskriver hur den internationella konsten utanför Norden blivit ”så otroligt dyr genom åren, det har funnits så mycket spekulationer”.

– Just det korrigeras nog nu. I dessa dåliga tider borde folk köpa lokala konstnärer, de enda inkomster som de får är ju genom försäljningar. 

Konstnären Ernst Billgren ser stängningar av gallerier som Forsbloms som en påminnelse om hur små marginalerna konstbranschen har. 

– Det räcker med någon veckas stängning så får gallerier slå igen – och det gäller ju också teatrar och mycket annan kultur. Många levde ju på marginalen redan innan coronan, minsta lilla gupp blir då katastrofalt. 

Hur kommer det här påverka dig?

– Om man ställer ut vart tredje, fjärde år så får det räcka några år och så gör man en ny utställning – jag måste inte ha en viss inkomst varje dag. Jag har också fördelen att jag står på flera ben, jag släpper till exempel en roman i april. Men jag skulle ha en utställning i Malmö och den får jag skjuta på ett år nu och en på Ålands konstmuseum.

– Fast de som håller på med konst gör det ju inte för att det är ett rimligt sätt att försörja sig utan att de inte såg något annat alternativ.  

Vad tror du att utbrottet får för samhällseffekter?

– Att priserna går ner på allt från lägenheter till konst och allt möjligt. Men har man inga pengar så spelar det inte så stor roll. Det är bara de som har pengar som kan utnyttja en sådan här situation, säger han.

– De kan köpa en massa verk till billiga priser, konst som sedan går upp i värde när det blir bättre tider.

Läs mer:

Anna-Lena Laurén: Varför resonerar ryska intellektuella kring coronaviruset på samma sätt som Trump?

Spotify startar coronahjälp för musiker

Elsa Kugelberg: Tanken att pandemi inte diskriminerar glömmer en viktig detalj