Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-22 06:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/storytel-forfattarforbundet-borde-lyssna-pa-de-nya-konsumenterna/

Kultur

Storytel: Författarförbundet borde lyssna på de nya konsumenterna

Lyssna eller läsa, det är frågan. Foto: Jan Haas/TT

Ljudboken står för tillväxten i dagens bokbransch. Varför demoniseras den då av Författarförbundet i en stor debattartikel i DN Kultur? Förvånande, skriver Rickard Henley och Dan Panas på Storytel. 

Bokförsäljningen i Sverige ökade med 5,1 procent under det första halvåret 2019. 

Ökade.

Den svenska bokbranschen har sedan 2016 vänt en lång negativ trend. Men Författarförbundets debattartikel (DN 25/9) präglas tyvärr inte av hopp och glädje, utan av djup oro.

Orsaken är att motorn i den här historiska vändningen inte är en bekant hjälte från förr, utan ljudboken, som i dag står för 46 procent av konsumtionen och för hela tillväxten. 

Samtidigt som andra format tappar.

Bakom den utvecklingen ligger inte enskilda aktörer som demoniseras i debattartikeln. Det handlar om digitaliseringen och den ökade konsumentmakt som den medfört på alla områden – även i bokbranschen.

Därför är det förvånande hur frånvarande konsumenterna är i Författarförbundets mycket långa debattartikel. I vårt fall de över en miljon Storytel-kunder som älskar att lyssna på ljudböcker i motionsspår, när man jobbpendlar, vid matlagningen, i gymmet, eller när man går till sängs.

Författarförbundet oroar sig för att den starka efterfrågan som kommer med ljudboksvågen kommersialiserar litteraturen – och att ersättningarna till författare är hotade. 

Hotade av att fler lyssnar mer och att branschen växer på totalen?

Storytel har sedan många år tillbaka sett till att de digitala litterära upplevelserna är bättre rustade att ta upp kampen med de massiva digitala underhållningserbjudanden som i dag slåss om människors tid – från Netflix, poddar och spel, till Youtube och sociala medier. 

I den här historiskt knivskarpa konkurrensen, ser vi att streamingtjänster för böcker, med Storytel i spetsen, stärker konsumtionen och fokuset på litteratur i alla format. Dessutom gynnar Storytel inte bara nya boksläpp, utan väldigt tydligt även författarens tidigare utgivning och skapar nya, långsiktiga intäkter för både förlag och författare.

De senaste fem åren har Storytels utbetalningar till de svenska förlagen mer än tiodubblats – från 35 miljoner kronor 2013 till 375 miljoner kronor 2018. De 375 miljoner kronorna från Storytel 2018, kan jämföras med den samlade svenska bokexporten, som var 340 miljoner kronor samma år.

De ersättningar Storytel betalar ut speglar författarskapets popularitet eftersom affärsmodellen är tidsbaserad. Mer lyssnad tid ger mer betalt till förlagen, som i sin tur arvoderar sina författare. Men vi ser också att digitaliseringen av bokmarknaden skapat en oro i branschen som liknar den musikindustrin upplevde för en tid sedan. Vårt sätt att ta ansvar är att utveckla nya framtidssäkrade affärsmodeller som speglar hur litteratur konsumeras i dag, och att ha författarperspektivet levande i allt vi gör. Som när vi i somras valde att inte sänka vårt utpris mot svenska kunder när den digitala bokmomsen sänktes kraftigt. 

Det innebär i praktiken att intäkterna som författarna tar del av ökar med 18 procent. 

Ökad konsumentmakt har också demokratiserat berättandet. Utöver de färdigskrivna böcker som dominerar vårt utbud, producerar Storytel även så kallade Storytel Originals, som skrivs direkt för ljud och styrs av hur våra kunder lyssnar och läser. 

I Storytel Original-produktionerna arbetar vi både med uppmärksammade namn som Bokmässan-aktuelle Dmitrij Gluchovskij, och med mindre namnkunniga upphovspersoner. Det har gett en helt ny grupp manusförfattare möjlighet att nå en bredare publik och få en marknadsmässig ersättning.

För att locka de generationer som nu föds in i en helt digital värld krävs att alla i branschen – från författare och förlag till distributörer – kraftsamlar och utmanar oss själva, gamla sanningar och varandra. Vi måste på smarta och kreativa sätt fortsätta kittla intresset och suget för berättelser, som även ska fungera med människors tid, livsstil, värderingar, plånbok och identitet.

Det betyder att vi behöver tillbringa mycket mer tid i konsumentens värld. Och det kommer högst troligt leda till att ”anrika institutioner” och ”nuvarande strukturer” förändras. Som i alla andra branscher. 

Vi tycker att konsumenten förtjänar en plats vid bordet i Författarförbundets upprop till branschen.

Läs mer: Författarförbundet: Därför är ljudboken en fråga om makt