Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Storytel köper Norstedts

Ljudboksföretaget Storytel köper anrika förlagsgruppen Norstedts för 152 miljoner kronor. Förutom flaggskeppet Norstedts förlag ingår också Rabén & Sjögren och Norstedts Kartor.

Det är en av de allra största förändringarna på svensk bokmarknad någonsin.

Storytel – som gillar att kalla sig ett Spotify för böcker och driver en ljudboksapp – köper alltså ett av den svenska bokbranschens verkliga flaggskepp. Säljare är KF och priset 152 miljoner kronor. Det handlar om 100 procent av aktierna. 

Jonas Tellander, vd på Storytel, beskriver köpet som en drömaffär:

– Det här gör det lättare för oss att få fram berättelser till Storyteltjänsten. Det mest omedelbara är att säkerställa att alla de böcker som görs på Norstedts också blir ljudböcker. Vem skulle inte vilja vara med och följa utvecklingen på Sveriges äldsta bokförlag, när hela traditionen av författarskap som finns här möter den nya tekniken så att vi tillsammans kan ta allt ut i världen? Storytel finns i sex länder i dag och förhoppningsvis snart fler.

Storytel grundades 2005 och har cirka hundra anställda och är etablerat i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Holland och Polen. Sedan förra året äger Storytel Massolit media där bland annat förlaget B Wahlström och Ica bokförlag ingår. Tidigare i år köpte man även den danska bokströmningstjänsten Mofibo för 125 miljoner kronor. Med dagens köp kliver Storytel fram som en verklig storspelare i bokbranschen.

– Nu har vi en ägare som har samma passion och drivkraft som vi: att sprida de goda berättelserna. Det är en väldigt bra grundförutsättning, säger Otto Sjöberg, vd för Norstedts förlagsgrupp.

Kombinationen av framtid och tradition är särskilt intressant, menar han.

– Storytel är ett företag som föddes, har utvecklats och växt otroligt starkt på de nya plattformarna. Och Norstedts är Sveriges äldsta förlag, snart 200 år, med en fantastisk kunskap om hantverk och publicistisk känsla för att hitta och förädla de bästa berättelserna.

Läs mer: Björn Wiman: ”Skrällaffären kan bli en injektion – om den sköts rätt”

Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag. Under lång tid dominerade förlaget, i konkurrens med Bonniers olika förlag, nästan helt det svenska förlagslivet. Även om de senaste åren – liksom för många som sysslar och sysslat med tryckta produkter – varit svårare, så finns många stora författarskap.

Bland Norstedts författare finns David Lagercrantz, Agneta Pleijel, Jonas Gardell, Kristina Sandberg, Torgny Lindgren och flera Nobelpristagare. Bland Rabén & Sjögrens författare märks Astrid Lindgren, Lennart Hellsing och Gunilla Bergström.

– Jag är glad. Framförallt för att Eva Gedin, som är min förläggare, verkar vara så glad. Jag hoppas att Storytel förstår att ett förlag är något annat än ett vanligt företag – en kulturbärare som ska ge ut både smala och breda titlar. Det är otroligt positivt att Storytel har en digital kompetens som förlagsvärlden behöver. Litteraturen måste in i mobilerna, säger David Lagercrantz, en av förlagets mest sålda författare.

P.O. Enquist, även han författare hos Norstedts, är nöjd med de nya ägarna:

– Det är bra. Med tanke på de andra spekulanterna hade det här kunnat bli en riktig rövarhistoria. Vi har ju tidigare haft ägare som inte direkt vare Guds bästa barn. Holländarna (Wolters Kluwer reds. anm.) minns vi ju alla. Det här är seriös ägare som betalat bra. Och de kommer behålla den nuvarande ledningen för Norstedts förlag. Det är mycket klokt, säger författaren till DN.

Eva Gedin är förlagschef på Norstedts. Enligt henne kommer Norstedts inte att få en mer kommersiell inriktning på sin utgivning.

– Det kommer inte att påverka vår utgivning. De har en vederbörlig respekt för det här anrika förlaget och vi är väldigt imponerade av dem och vad de har lyckats med.

Någon effekt måste väl affären ändå ha på litteraturen?

– Jo, på ett positivt sätt, som handlar om hur våra böcker kan komma ut i fler format. Vår inriktning och våra utgivningslistor kommer inte att påverkas. Däremot kan de nya formaten komma att utveckla berättelsen. Jag tycker att Storytels originalproduktioner för ljud är jätteintressanta. Precis som man ser hur film har utvecklats inom tv-serier eller berättandet inom spelbranschen kommer berättelsen att utvecklas också hos oss, säger Eva Gedin.

Läs mer: Linus Larsson: ”Affären visar att ljudboken är den riktiga e-boken”

Norstedts förlag har länge kämpat i motvind. 2014 gjorde förlaget en förlust på 32 miljoner kronor. Samma höst meddelade Norstedts att var femte anställd tvingades gå. Nedskärningarna gav resultat och under 2015 lyckades förlaget vända de röda siffrorna

 

Med tanke på de andra spekulanterna hade det här kunnat bli en riktig rövarhistoria. Vi har ju tidigare haft ägare som inte direkt vare Guds bästa barn. 

 

Förlaget har varit till salu sedan 2015. Försäljningen påbörjades redan i höstas och under våren har förlagsgruppen fått flera anbud.

På konkurrenten Natur och Kultur är man inte särskilt förvånad över att Storytel står som nya ägare:

– Det är jättespännande och samtidigt ingen högoddsare. Det är absolut bra att det händer saker i bokbranschen och att det satsas på boken och läsning. Nu har vi verkligen två jättar i branschen som till stor del kommer att driva på åt samma håll: de breda kommersiella böckerna som funkar i alla format. Gissningsvis blir konkurrensen dem emellan hårdare och det öppnar upp sig för oss som ägnar oss långsiktigt åt kvalitet och djup, säger Richard Herold, förlagschef för allmänlitteratur på förlaget Natur och Kultur.

Håkan Rudels, vd för Bonnierförlagen, säger att han, om han fått frågan för fem år sedan, aldrig skulle ha kunnat förutspå utvecklingen.

– Det visar hur viktigt det är att ständigt förändras och hänga med.

Har inte Norstedts och dess ägare gjort det?

 – Nej, jag hävdar att förlaget har underinvesterat och underpresterat i flera år. Främst på den digitala sidan. Norstedts äger en massa bokrättigheter som man inte har gjort någonting med digitalt. Just det är kanske det främsta skälet till att Norstedts köps upp, säger Håkan Rudels.

Dorotea Bromberg, förläggare för Brombergs förlag, tycker att affären är spännande och oväntad:

– Det är bra att Norstedts får en ägare som vill något. Storytel är utan tvekan bäst i Sverige på det digitala. Det kommer att innebära att vi på de andra förlagen måste skärpa oss, vilket är positivt. Vi måste vara där konsumenterna är. Det kommer att tillföra ny energi till branschen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.