Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-27 02:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/stramt-sensuella-vavar-vajar-pa-wanas/

Konstrecensioner

Stramt sensuella vävar vajar på Wanås

Bild 1 av 5 Kimsooja, ”A laundry field”, i Wanås bokskog.
Foto: Mattias Givell. Courtesy the artist and Kimsooja Studio
Bild 2 av 5 Kimsoojas spegelinstallation ”To breathe”.
Foto: Mattias Givell. Courtesy Kimsooja Studion & Wanås Konst
Bild 3 av 5 Kimsoojas spegelinstallation ”To breathe” .
Foto: Mattias Givell. Courtesy Kimsooja Studion & Wanås konst
Bild 4 av 5 Stillbild ur Kimsoojas video ”Thread Routes Chapter II”, 2011.
Foto: Courtesy of Kimsooja Studio
Bild 5 av 5 Kimsoojas spirande linodling; ”Sowing into Painting”, Wanås Konst.
Foto: Mattias Givell

På Wanås i nordöstra Skåne utforskar sydkoreanskan Kimsooja kopplingen mellan textil och måleri i en linodling, målardukar och lakan. Sobert men ändå sensuellt, tycker Dan Jönsson.

Vad är måleri?

Ett svar kan vara det tekniska: måleri är en metod för att framställa bilder, där färg appliceras på en mestadels fast yta med syftet att uppnå vissa illusoriska eller formella effekter.

Ett annat skulle kunna vara rent materialistiskt: måleri är föreningen av ett underlag, traditionellt linneduk, och ett ytskikt som ofta består av oljefärg. Materialet i duken utgörs av fibrer från lin. Basen i färgen utvinns ur frön från samma växt.

Det är förstås en märklig slump att det på två olika håll i den pandemiskadade svenska konstvärlden samtidigt pågår odling av just lin. Men utan logik är det inte. 

Linfälten som i sommar spirar både på Wanås i Skåne och på Marabouparken i Sundbyberg är uttryck för en konst som söker sin hantverksmässiga bas. I Sundbyberg blir linet det som förankrar Wanja Djanaieffs modedesign i en textil materialitet. Hos Kimsooja på Wanås får det ge näring åt reflektioner över en månghundraårig kulturtradition och dess självklara ursprung i odlandet, dess förbindelse till jordbruket, till baslivsmedlen.

Sydkoreanska Kimsooja har länge hört till den transnationella samtidskonstens nomader, stamgäst på biennaler världen över med sina iögonfallande signaturverk, så kallade ”bottari” – ett slags tunga klädbylten insvepta i brokiga sängöverkast. Ofta hopar hon dem i travar som med sin koloristiska massverkan kan ge visuellt liv åt vilket akademiskt ökenkoncept som helst.

Annorlunda här. Kimsoojas utställning på Wanås är färgmässigt närmast demonstrativt sober. I installationen ”Meta-Painting” hänger sju halvtransparenta, naturfärgade linnedukar uppspända på väldiga målarramar mellan utspridda bottari, insvepta även de i gråbeige målarduk. I långlogens mäktiga träkatedral ger det stora spegelgolvet i ”To breathe” en svindlande illusion av att sväva fritt under den fjorton meter höga taknocken, till ljudet av konstnärens meditativa andningsövningar.

Kimsooja, ”Meta-Painting”, Wanås Konst.
Kimsooja, ”Meta-Painting”, Wanås Konst. Foto: Mattias Givell

Det är stramt och sensuellt. Monumentalt och ändå nästan tyngdlöst. Till och med det visserligen färgbaserade ”Deductive objects”, ett slags muralmålning där mönstrade tygtrasor pressats in i putsens hål och skrevor, tycks bara motvilligt tränga fram ur bakgrunden. 

Utställningens enda koloristiska effekt går istället helt i vitt: ”The laundry field” ute i parken är ett böljande flaggspel av hundra broderade och spetskantade överlakan som skapar korsdrag i den skira bokskogen.

Efter all behärskning kommer det som en befrielse för ögat. Och framåt midsommar ska alltså linet bre ut sin ljusblå vackertväderhimmel över fälten. Måleriet hos Kimsooja har i slutändan inte så mycket med yta och underlag att göra: det är ett sätt att tänka med kroppen, en energi som laddar en hel rad mänskliga aktiviteter men där kärnan alltid finns i det taktila, i handens svar på naturens materialitet.

Kimsooja, ”Thread Routes – Chapter l”.
Kimsooja, ”Thread Routes – Chapter l”. Foto: Mattias Givell. Courtesy of Kimsooja Studio

Den grundsynen utvecklas också i de långa, meditativa dokumentärfilmerna ”Thread routes”, som skildrar traditionella textilhantverk jorden runt. Här faller de lite utanför den visuella ramen, men säger ändå mycket om vävens och trådens centrala betydelse i Kimsoojas konst.

Att sedan måleri rent praktiskt också kan vara akryl på bomullsduk, eller sprayfärg på betong för den delen, är liksom en annan sak.