Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-22 17:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/studio-dn-18-maj-kommer-kvallstidningarna-att-klara-krisen/

KULTUR

Studio DN 18 maj: Kommer kvällstidningarna att klara krisen?

Lasse Bengtsson och Sanna Torén Björling programleder Studio DN.
Lasse Bengtsson och Sanna Torén Björling programleder Studio DN.

Nu är dagens avsnitt av den fördjupande nyhetspodden Studio DN ute på sajten, i DN-appen och på olika poddplattformar. I dag: om kvällstidningarnas djupa kris.

DN Text

Lyssna här:

Förra månaden nådde Aftonbladet drygt 5,6 miljoner personer digitalt varje vecka. Det räcker inte: tidningen går ändå med förlust och måste nu skära bort var sjätte journalistjobb. Även Expressen går dåligt och genomför stora sparpaket, trots hög trafik. En coronaeffekt? Delvis, förstås, eftersom 30-50 % av annonsomsättningen nu försvinner på ett bräde, men läget är i grunden mycket allvarligare än så, konstaterar DN:s utvecklingschef och mångårige medieanalytiker Martin Jönsson, i dagens avsnitt av Studio DN, i samtal med programledaren Sanna Björling.

– Coronakrisen påskyndar de strukturella problemen. Det är en paradox: att ekonomin slås sönder ytterligare trots att intresset för rapporteringen är rekordstort. Men kvällstidningarna har i grunden större problem, säger han.

Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson sade nyligen samma sak när hon kommenterde tidningens sparpaket och beskedet om att ta bort var sjätte journalisttjänst på tidningen:

– Just nu är annonsmarknaden väldigt påverkad av covid-19, men redan sedan tidigare har vi en väldigt utmanande situation, där amerikanska jättar som Google och Facebook tar en väldigt stor del av den digitala tillväxten.

I grunden handlar det, konstaterar Martin Jönsson i podden, om att den volymfördel som alltid gällt i mediebranschen, där den störste aktören - oavsett om det gällt på lokal nivå eller på riksnivå - tappat i värde i och med nätets globalisering.

– Det räcker inte att vara störst på sin lokala marknad. Volym har slutat vara det viktigaste, eftersom du ändå inte kan vinna den globala volymmatchen om annonspengarna mot Google och Facebook. De nyhetsmedier som klarar sig i dag och som går bra, trots coronakrisen, gör det på grund av att de klarat den digitala omställningen inte bara journalistiskt utan framför allt med att bygga upp en digital läsaraffär. Det är kvalitet, lojalitet och förtroende som är de nya framgångsfaktorerna, inte räckvidd och storlek.

Podden är gratis för alla. Lyssna i DN-appen eller på Radioplay eller andra poddplattformar.

I DN-appen kan du välja att ladda ner och lyssna offline. Ladda ner Dagens Nyheters app för iOS här och för Android här. Information om alla poddavsnitt finns r.

Läs mer: Kvällstidningarna är i sin djupaste kris

Ämnen i artikeln

Aftonbladet
Journalistik
DN podcast

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt