Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Emma Watson har uppdaterat klassikern – men färgen fick hon inte röra

Emma Watson som Belle i ”Skönheten och odjuret”.
Emma Watson som Belle i ”Skönheten och odjuret”. Foto: Laurie Sparham/IBL

STILKRÖNIKA. Gult är ingen självklar glamourfärg. Tvärtom. 
I historien har socialt och etniskt diskriminerade människor tvingats bära gula plagg.

Tiden går, men drömmen om hur en prinsessklänning ska se ut består.

Den går, liksom påsken, i gult.

Anledningen till det är förstås filmen ”Skönheten och odjuret”. 
I den bär den sköna Belle en gyllene balklänning som skiner likt solen då hon dansar under kristallkronorna med odjuret som 
(spoiler alert!) så småningom visar sig vara 
en tjusig prins.

Originalhistorien är gammal och fransk, men den fick ett helt nytt liv då den amerikanska animerade Disneyfilmen ”Skönheten och Odjuret” hade premiär 1991. Den blev inte bara en kassasuccé. Den blev också den första tecknade film som nominerades till en Oscar för bästa film. Historien om den godhjärtade fattiga flickan Belle, som ser det fina bakom det fula, blev kort sagt en stor hit på bred front.

Sedan tjugofem år tillbaka har därför Belles gula balklänning kommit att bli en referenspunkt för en generation kvinnor som vuxit upp med filmen.

När den svenska skådespelaren Alicia Vikander plockade hem en gyllene Oscarsstatyett för bästa kvinnliga biroll 2016 för rollen i ”The danish girl” bar hon en ljusgul skräddarsydd klänning från Louis Vuitton, påfallande lik den som den tecknade Belle bär i filmen. Till reportrar som frågade om det var tanken svarade hon: ”tolvåringen i mig vill vara Belle i ’Skönheten och Odjuret’”.

Nyligen var det premiär på en ny version av filmen, denna gång med riktiga människor i rollerna. Emma Watson, känd från filmerna om Harry Potter, spelar Belle. Även hon hade sedan tidigare ett varmt förhållande till balklänningen.

Klänningsmodellen är emellertid lite modernare, och mycket enklare att röra sig i. I synnerhet för en verklig kvinna. Emma Watson, som även är en så kallad goodwillambassadör för FN när det gäller jämställdhet och kvinnliga rättigheter, var klar över att hon inte ville porträttera en ”hopplös, korsetterad idé om kvinnlighet”. Hon samarbetade därför nära med kostymören Jacqueline Durran för att skapa en klänning som kommande generationer kvinnor kan ta till sig. Klänningen sitter numera lite lösare, och under den bär hon skor som hon kan gå och springa i utan att det gör ont i fötterna. Men det fanns en sak som alla var rörande överens om att inte röra, färgen. Klänningen är fortfarande gul.

Det är emellertid ingen självklar glamourfärg.

Under historien har den snarare fått utmärka socialt och etniskt diskriminerade, som tvingats att bära dem.

Det kan man spåra åtta hundra år bak i tiden till 1215 då påven Innocentius III sammankallade ett stort gäng av biskopar och andra höjdare inom kyrkan till en jättekonferens i Rom. Mötet kom att påverka både kristendom, och kläder. Där, och då, bestämdes att prostituerade, kättare och judar var tvungna att klä sig på ett sätt som särskilde dem från andra, mer gudfruktiga individer. Gult blev den färg som de fick bära för att signalera sitt utanförskap.

Anledningen till det att blev gult har inget med tycke och smak att göra. Till skillnad från andra färger, som rött och blått, var gult enkelt och billigt att framställa.

Här i Sverige kokade man björklöv och hundkäx för att få fram en gul nyans, med vilken man därefter färgade in garn med. Textilierna blev mjukt halmgula. Gul färg kunde med andra ord vem som helst koka ihop, bokstavligen. Det ledde också till att den gula färgen länge led av låg status, här i väst vill säga. I andra kulturer och religioner är gult en hyllad färg som symboliserar lycka, mod, vishet eller ära.

Men i dag förknippar troligen de flesta här färgen med sol, citroner, påskliljor och en Disneyfigur i balklänning.

Mer om gula plagg

Trendsättande när det gällde gula plagg var även den tyske författaren Johann Wolfgang von Goethe. I romanen ”Den unge Werthers lidanden” (1774) bär den populära romanfiguren gula byxor och gul väst. Det ledde till en sorts tidigt ungdomsmode.

En av senare tiders mest uppmärksammade gula klänningar bars av Rihanna under öppningen av en 
modeutställning i New York 2015. Den vägde 25 kilo och hade ett långt pälsbrämat släp. ”Bara kvinnor som har självförtroende som en drottning kan bära den”, som den kinesiska designern Guo Pei sade.

Troligen kommer nya generationer att självklart förknippa gult med glatt (och vuxna med huvudvärk). I anslutning till den animerade filmen ”Minioner” (2015) skapade färgföretaget Pantone nyansen ”Minion Yellow”.

Susanne Ljung

Foto:

Susanne Ljung är journalist och programledare för det hyllade mode- och kulturprogrammet ”Stil” i Sveriges Radio. Hon bor i Stockholm och New York och medverkar i Lördagsmagasinet varje vecka.

Läs tidigare stilkrönikor här

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.