Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Våga vara ful i en jultröja i år

I år bär alla jultröjor. Även Donald Trump, Angela Merkel och François Hollande – som vaxdockor på Musée Grevin i Paris.
I år bär alla jultröjor. Även Donald Trump, Angela Merkel och François Hollande – som vaxdockor på Musée Grevin i Paris. Other: Bertrand Guay/AFP

STILKRÖNIKA. En amerikansk jultrend på tvärs mot den goda smaken är på väg in i de svenska stugorna – den fula jultröjan. Snart sitter den på en människa nära dig. Det började som ett skämt, men har blivit en industri.

Ju fulare, desto bättre. Det är inte mycket man kan säga det om, men när det gäller tröjor med julmotiv är det just det anskrämliga, det överdrivna och smaklösa, som värderas högst. 

Här i Sverige har fenomenet the ugly Christmas sweater inte riktigt slagit an, ännu. Men i både Storbritannien och USA sätter vanligtvis sansade och förnuftiga människor under december månad frivilligt på sig stickade tröjor rikligt illustrerade med tomtar, granar, renar, slädar, pepparkaksgubbar och rött julpynt. Helst ska kombinationerna dessutom vara lite ”roliga” – som rödnosade renar i armkrok, tomtar som hinkar drinkar och snögubbar som snortar snö. Variationerna är oändliga.

Eftersom vi i Sverige redan har anammat halloween och fått Black Friday att bli till ett begrepp för en readag, trots avsaknad av högtiden thanksgiving som föregår den i USA, så är det antagligen bara en tidsfråga. 

Inte minst för att modet just nu, rent generellt, testar var gränserna egentligen går för vad som anses som ”fult” eller ”fint”. Under 2017 kryllade det av uppseendeväckande konstiga kombinationer bland etablerade modemärken. Billiga plastsandaler av märket Crocs, här i Sverige kända som foppatofflor, var till exempel en favorit bland flera märken som antingen pyntade dem med glittrande stenar eller satte platåsulor på dem, och sålde dem dyrt. ”Kraften i det fula kombinerat med det funktionella ska inte underskattas”, som en designer av tofflorna säger.

Det är en tanke som även kan förklara de fula jultröjornas popularitet.

”Ugly Sweater Run” är en årlig löpartävling för välgörenhet i Amsterdam.
”Ugly Sweater Run” är en årlig löpartävling för välgörenhet i Amsterdam. Foto: IBL

De är inte bara varma och sköna, utan ger också möjlighet att tillfälligtvis hoppa av modekarusellen. Klädd i en ful jultröja kan man gå på glögg- och julfester utan att bekymra sig om eventuella klädkoder, eller konversationsämnen. Den är i en kategori för sig själv, så att säga.

Exakt hur detta fenomen började råder det delade meningar om. Det är under 1980-talet som man kan börja nysta i den garntråd som lett till dagens mönstrade jultröjor. Och det har en hel del med komedier att göra.

En av de skyldiga är Bill Cosby som, i rollen som pappan i den enormt populära tv-serien ”The Cosby show” (som sändes mellan 1984 och 1992) bar den ena gräsligt mönstrade tröjan efter den andra. På det sättet förankrades själva idén hos en generation som inte vuxit upp med att få hemstickade tröjor i present. Det här var långt innan hans rykte solkades ner av anklagelser om övergrepp. Knasigt mönstrade tröjor blev något att bära på skoj. Något som Chevy Chase 1989 förde vidare i den numera klassiska filmen ”Ett päron till farsa firar jul”.  

Läs fler stilkrönikor

Efter att ha fört en tynande tillvaro under 90-talet fick tröjorna fart igen under det tidiga 2000-talet. Under en julfest i filmen ”Bridget Jones dagbok” bär den lätt överspände mr Darcy, spelad av Colin Firth, en tjock polotröja prydd med ett jättelikt renhuvud, med stora horn och röd nos. En tydlig komisk kontrast mellan det fina och det fula som, kanske, ledde till en nytändning för ”den fula jultröjan”.

Sedan dess har fenomenet växt och 2011 lanserades national ugly Christmas sweater day i USA. Den 15 december är numera en dag att släppa loss och ha roligt på, klädd i en ful jultröja. En dag ”då du inte behöver vara den tillknäppta kontorsversionen av dig själv som du avskyr”, som man kan läsa på hemsidan här.

Whoopi Goldberg i jultröja.
Whoopi Goldberg i jultröja. Foto: IBL

Fula jultröjor är numera en framgångsrik industri som, i likhet med annat mode, drar till sig kända namn. Tidigare i år lanserade till exempel den amerikanska skådespelerskan Whoopi Goldberg sin andra kollektion, Whoopi Goldberg’s holiday sweater line, med stickade tröjor dekorerade med tomtar, stjärnor, ljus och pepparkaksgubbar som drar pruttskämt. Hon hävdar emellertid att det inte alls handlar om några ”fula” tröjor. Hon gillar dem på riktigt. ”De gör mig helt enkelt glad”, som hon säger.

Mer om jultröjor

Även metalband erbjuder fula jultröjor, tro’t eller ej. Först ut var Slayer, som 2012 lanserade The Slayer Christmas sweater i rött, vitt och svart, prydd med döskallar och pentagram i julgranskulor. Året därpå hakade Metallica på. Anthrax erbjuder även alternativet Hanukkah sweatshirt.

En pionjär, och inspiratör, till iögonfallande tröjor med julmotiv är den amerikanska artisten Andy Williams som i sin tv-show, ”The Andy Williams Christmas show”, frossade loss i dem.

Vill man ha mer än en tröja med julmotiv går det också bra. Det nederländska företaget Opposuits erbjuder hela kostymer, och slipsar, med granar, tomtar och snöflingor.

Susanne Ljung

Susanne Ljung är journalist och programledare för det hyllade mode- och kulturprogrammet ”Stil” i Sveriges Radio. Hon bor i Stockholm och New York och medverkar i Lördagsmagasinet varje vecka.

Läs tidigare stilkrönikor här

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.