Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 04:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/svante-weyler-polens-kulturminister-sanker-ett-museum-i-varldsklass/

Kulturdebatt

Svante Weyler: Polens kulturminister sänker ett museum i världsklass

Bild 1 av 2 Polin, museet över de polska judarnas historia, öppnade i Warszawa 2014.
Foto: Czarek Sokolowski/TT
Bild 2 av 2 Polin, museet över de polska judarnas historia, öppnade i Warszawa 2014.
Foto: Czarek Sokolowski

Polens kulturminister vill inte ha en öppen diskussion om Förintelsen i landet. Chefen för Polin, historikern Dariusz Stola, lever osäkert.  

Det låter som ett vanligt tjänsteärende, nästan oskyldigt : ”För museets bästa”, säger Dariusz Stola, ”är jag beredd att avstå från att kräva mina rättigheter under förutsättning att museets grundare går med på det.”

Vilket museum? Vilka rättigheter? Dariusz Stola? Vad har det med oss att göra?

Polin, museet över de polska judarnas historia, grundades 2014 i Warszawa. Dariusz Stola har varit dess chef sen dess. Det har regnat internationella utmärkelser över museet. Trots detta blev Stola, en internationellt erkänd historiker, tvungen att söka tjänsten på nytt efter fem år. En opartisk jury kom fram till att han, föga förvånande, var den mest lämpade för jobbet, igen.

Sedan dess har det gått åtta månader. Polens kulturminister, Piotr Glinski, världsberömd för sitt franka uttalande om att han aldrig lyckats läsa färdigt en bok av Olga Tokarczuk, har vägrat att skriva under utnämningen. Sen dess är det lugnt på museet, hävdar Glinski, ”inga fler angrepp på regeringen, inga fler, lindrigt uttryckt, ensidiga arrangemang”. 

Angrepp? Ensidighet? Stola kritiserade, liksom en rad internationella, anständiga forskare och politiker, den polska regeringens planer på en lag som i princip gjorde fri forskning om den polska befolkningens roll under Förintelsen omöjlig. Lagen stoppades. Dessutom uppmärksammade museet 50-årsminnet av den kommunistiska regimens antisemitiska kampanj från 1968. 

Det borde ju ha gjort en högernationalistisk regering lycklig, särskilt som det blev den mest besökta utställningen i Polen någonsin. Men museet hade påmint om några helt aktuella antisemitiska yttringar. Stola måste bort ! Och nu har utmattningskampanjen fått önskat resultat. Stola tar sig ur skottlinjen.

Polin är ett världsmuseum, Stola en världstjärna, Polen ett stort, inflytelserikt EU-land, Piotr Glinski verkar inte vara en stor man, men han och hans nationalistiska regerings sätt att hantera både historien och samtiden är exemplariskt. För vissa.

I Norrköping till exempel, som Ola Larsmo skrev om här nyligen (DN 11/2). Ett stadsmuseum arrangerar en historisk utställning om nazism och motstånd, påminner om att historien inte tagit slut, ett parti med nationalistiska böjelser tar anstöt, bilden tas ned. 

”Samma vindar, samma dofter, det kyler på, knäpp era koftor”, sjöng Ted Ström och Contact för trettio år sen. Då tyckte jag det var överdrivet, nu är jag inte lika säker. 

Läs mer: Ola Larsmo: SD i Norrköping passerar en gräns