Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-09 16:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/svenska-artister-vill-ha-pengar-fran-spotify-till-akutfond/

Musik

Svenska artister vill ha pengar från Spotify till akutfond

Jill Johnson
Jill Johnson Foto: Sven-Erik Svensson

Spotify borde donera pengar till en akutfond där musiker kan söka stöd för förlorad inkomst. Det skriver svenska artister i ett upprop döpt till ”Nu tystnar musiken!”.

Artister som Jill Johnson, Lisa Nilsson, Louise Hoffsten, Marit Bergman och Josefine Little Jinder, saxofonisten Jonas Kullhammar och dirigenten Anders Berglund är några av de som skrivit under uppropet som handlar om att förbättra villkoren för frilansande musiker sedan det nya coronavirusets utbrott. 

”Musikbranschen skakas i sin redan bräckliga grund av coronapandemin då konserter och hela turnéer ställs in eller flyttas fram. Detta innebär ett ofattbart hårt slag för Sveriges musiker och artister – de flesta är egenföretagare och vet nu inte när – eller ens om – nästa lön kommer”, skriver man.

I uppropet uppmärksammar man att musiker ofta är de som ställer upp och spelar gratis i olika välgörenhetssammanhang och vid insamlingar efter katastrofer. De åtgärder som regeringen och kulturministern Amanda Lind hittills har presenterat tycker man inte är tillräckliga. I stället vänder man sig till Spotify och ”andra kapitalstarka aktörer”:

”Ni har nu ett enastående tillfälle att göra en ovärderlig insats genom en stöddonation i samarbete med Kulturdepartementet och Konstnärsnämnden till en akutfond där musiker och artister kan söka stöd för förlorade inkomster. En sådan donation kunde inspirera andra att följa ert solidariska exempel”, skriver man.

Sedan uppropet publicerades, har närmare 5.000 svenska musiker skrivit under namninsamlingen.

En talesperson för Spotify skriver i ett uttalande till DN att man gjort en del av sitt annonslager tillgängligt för regeringar och ideella organisationer, och erbjuder ”direkt ekonomiskt stöd för dessa insatser” genom olika stödfonder:

”Dessa ansträngningar är dock bara början. Vi undersöker också andra sätt att ytterligare utnyttja Spotifyplattformen för goda syften under de kommande dagarna och veckorna”, skriver Spotify.

Läs mer: 

Här är förslaget på krisåtgärder för Kultursverige

Klubbkulturen i kris men flera dansgolv är öppna i helgen 

Medieföretag riskerar gå under när annonsmiljarder försvinner