Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Svenska konstnärer censurerade i Ryssland

I mitten av januari skulle en svensk konstutställning med stöd från IASPIS/Konstnärsnämnden ha öppnat i ryska Karelen. Men statscensuren i Ryssland har stoppat utställningen.

I november 2016 hade de svenska konstnärerna Joakim Hansson och Sebastian Mügge en månadslång residensvistelse på Vyhod Media Center i Petrozavodsk i Ryssland. Konstprojektet de arbetade med, och som hade stöd från IASPIS/Konstnärsnämnden, ledde till en inbjudan att göra en utställning som skulle gestalta grannrelationen mellan finska och ryska kareler.

Utställningen skulle ha öppnat den 12 januari på Vyhod Media Center. Även en utställning på regionalmuseet i Medvezhyegorsk i februari var planerad.

Jag tror det handlar om att det ryska kulturministeriet hade förväntat sig att få mer av en gulligullbild av Karelen som det mystiska turistlandet. Men vi har gjort samtidskonst

Men för drygt en månad sedan fick konstnärerna brev från Vyhod och regionalmuseet att alla fotografier, teckningar, objekt, filmer och ljudverk i utställningarna skulle strykas. 

Det enda som skulle återstå efter censuren var omkring 25 intervjuer gjorda med ryska kareler. Intervjuer med finska kareler, som var planerade att göras i december, kunde eventuellt få visas, men i så fall först efter att kulturministeriet i delrepubliken Karelen granskat och godkänt intervjuerna.

Varför utställningarna har censurerats har konstnärerna inte fått veta. Den enda förklaringen som getts är att de ”avvikit från grundidén”.

– Jag tror det handlar om att det ryska kulturministeriet hade förväntat sig att få mer av en gulligullbild av Karelen som det mystiska turistlandet. Men vi har gjort samtidskonst, och det kanske inte var vad de hade förväntat sig, säger Joakim Hansson.

– När vi tidigare under projektet pratade med en turistchef på kulturministeriet frågade han mig och Sebastian om råd hur turismen kan utvecklas i Karelen, om vi hade några idéer hur man skulle kunna locka dit mer folk. Men det kan inte vi svara på, vi är konstnärer.

Vem på kulturministeriet som är ansvarig för censurbeslutet är oklart. Joakim Hansson och Sebastian Mügge har haft kontakt med Vyhod Media Centers chef Varvara Feklistova, som först var positivt inställd till projektet, och chefen på regionalmuseet i Medvezhyegorsk. Bägge institutionerna drivs och finansieras av kulturministeriet i Karelen.

Censurbeslutet meddelades efter att konstnärerna redan beviljats och betalat för visum och även bokat sina resor. IASPIS/Konstnärsnämnden har stött konstnärernas residensvistelse med 10.000 kronor och betalat 30.000 kronor för att utställningarna skulle kunna genomföras, något som ryssarna enligt konstnärerna är medvetna om.

– Jag tror att de har försökt pressa oss att göra om utställningen enligt deras önskemål och tänkt att vi säkert kommer ändå, eftersom vi redan har betalt allting. Det ska mycket till för att skippa något som man har spenderat pengar och ett år av arbete på. Men för oss är det här ett exempel på statscensur av konst och det kan vi inte acceptera, säger Joakim Hansson.

Joakim Hansson utesluter heller inte de blev övervakade under arbetets gång. 

– Vi hade hela tiden två engelskspråkiga tolkar tillgängliga. En gång på Vyhod satt jag och Sebastian och drack kaffe och småpratade lite på svenska. Plötsligt svarade den ena tolken och började kommentera vårt samtal. Det kan förstås vara ett sammanträffande, men hon blev väldigt generad när jag förvånat frågade om hon kunde svenska, eftersom hon tidigare bara pratat engelska med oss.

IASPIS/Konstnärsnämnden har informerat Svenska ambassaden i Ryssland om fallet. Generalkonsulatet i Sankt Petersburg bekräftar för DN att de känner till fallet. De har skickat en förfrågan till Vyhod Media Center. 

När censur av konst förekommer i Ryssland är det vanligast att myndigheterna lindar in besluten i olika svepskäl, menar Stefan Ingvarsson, Sveriges kulturråd i Moskva.

– Karelen är ett gränsområde där myndigheterna traditionellt är mer oroliga än på andra ställen. Det är mycket ovanligt med uttrycklig censur av konst. Censur sker hela tiden, men det är antingen självcensur från institutioner eller mer eller mindre uppenbara svepskäl och "tekniska" hinder från myndigheternas sida. Direkt förhandscensur är ovanligt och uppseendeväckande även i ett ryskt sammanhang, skriver han i ett meddelande till DN.

Delar av de censurerade utställningarna kommer nu i stället att visas på Supermarket i Stockholm i april.

Konstprojektet

Joakim Hansson och Sebastian Mügge ingår i konstnärsgruppen Alte Schweden som bildades 2012. Båda är utexaminerade från Konsthögskolan i Umeå. 

 

Alte Schweden arbetar med experimentella projekt med deltagande från publiken i post-revolutionära samhällen. Fokus ligger oftast på att upptäcka hur samhällen återfår identitet och tydliga framtidsvisioner.

 

IASPIS (International Artists Studio Program in Sweden, en del av Konstnärsnämnden, är ett svenskt statligt utbytesprogram för att skapa dialog mellan svenska och utländska bild- och formkonstnärer. Det ger stöd till utställningar och projekt samt studievistelser i utlandet.

 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.