Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Svenska kyrkan och McDonald's prisades på reklamgala

McDonald's reklamfilm ”Donkenhistorier Rinas” vann Folkets pris på årets Roygala. Bland de andra vinnarna fanns Seinabo Sey, Salem Al Fakir och en reklam för Svenska kyrkan.

Roygalan hölls i år på Cirkus i Stockholm. Bland årets vinnare märks bland annat företaget Standart, som producerat McDonald's film ”Donkenhistorier Rinas” och vann det röstningsbaserade Folkets pris. Seinabo Sey, Magnus Lidehäll och Salem Al Fakir vann priset för bästa musik i reklamfilm. Roy Junior – priset för lovande nykomlingar – delades i år av Lina Söderström (som bland annat regisserat filmer åt Svenska kyrkan) och Indra Herö Wide.

Det största priset, Årets reklamfilm, tilldelades företaget New Lands för deras Volvoreklamfilm ”Moments”.

Roygalan är reklambranschens prisgala och arrangeras av branschorganisationen Film & tv-producenterna. Galan är döpt efter regissören Roy Andersson, som förutom sina kultförklarade långfilmer också har producerat en mängd reklamfilmer. Årets gala var den femtonde i ordningen.

Alla vinnare

Bästa reklamfilm, guld: New land - ”Moments” för Volvo

Bästa reklamfilm, silver, tre vinnare: Camp David - ”The Internet of sh*t song” för Semcon, Standart - ”Donkenhistorier Rinas” för McDonald's, Bacon ”En god lyssnare” för Ikea

Bästa musik i reklamfilm: Seinabo Sey, Magnus Lidehäll, Salem al Fakir - ”You can never be too much you” för Georg Jensen

Bästa reklamfilmsregissör: Gustav Johansson - ”Get a job” för Mercedes Benz, ”Moments” för Volvo, ”She's a lady” för H&M

Folkets pris: Standart - ”Donkenhistorier Rinas” för McDonalds’s

Bästa reklamfilmsfotograf: Mattias Rudh för Amnesty international

Bästa reklamfilmsklippare: Simon Pontén - ”Full throttle” för Com Hem

Bästa visuella effekter: Swiss - ”Alien” för Volkswagen

Bästa animation: ”Goodbye Kansas raid - world war II” för Starbreeze och Lion game lion

Roy Junior, två vinnare: Lina Söderström - reklamfilmer för Beo play och Svenska kyrkan och Visit Sweden, Indra Herö Wide - reklamfilmer för Peak performance och Nike

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.