Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-19 01:53

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/sverige-pionjarland-for-ny-musiktrend/

Kultur

Sverige pionjärland för ny musiktrend

Rapparen Z.E Foto: Stina Stjernkvist/TT

Glöm Beyonce, Adele, Kanye West och Coldplay. I dag är det unga, oberoende och inhemska artister som dominerar de svenska Spotifylistorna. En ny trend som utmanar de stora musikbolagen, menar en internationell branschtidning.

The Pirate Bay och Spotify satte Sverige på musikbranschens världskarta, som ett pionjärland. Först för nedladdning och sedan för strömmad musik. Nu pekar en internationell branschtidning ut Sverige som ett föregångsland för ytterligare en trend i musikvärlden: att små oberoende artister tränger ut de större bolagens artister på Spotify och andra strömningstjänster. 

Numera är det svensk hiphop som dominerar topplistorna i Sverige. Och bakom låtsuccéerna står artister utan uppbackning från storbolagen, poängterar brittiska Music Business Worldwide (MBW) utifrån branschdata och analyser av det svenska distributionsbolaget Amuse.

Tidigare i september slogs en toppnotering på Spotify när 22 av låtarna på den svenska Topp-50-listan var släppta av independentartister, 44 procent. Flera av dem unga hiphopartister utan kontrakt med de stora skivbolagen, men väl etablerade i de sociala medierna. 

Einár. Foto: Andreas Lönngren

I första ledet för den nya vågen står Z.E, eller Jozef Wojciechowicz, som han egentligen heter. I fjol var han den femte mest spelade svenska artisten på Spotify. Under 2019 har han både fått en Grammis som årets artist och tagit emot pris för årets hiphop på P3 Guld-galan. Tenstarapparen har vidare släppt tre album på ett år – på eget skivbolag. I skrivande stund har han två låtar på Spotifys Topp-50 i Sverige.

Toppar samma topplista gör Husbyrapparen Dree Low med hitlåten ”Pippi” från nya albumet ”Flawless”. Ett genombrott för en av de nya svenska rapparna som inte heller är kontrakterad av ett storbolag. 17-årige Einár är en annan framgångsrik oberoende hiphopartist. Han jobbar med sina kompisar under namnet Southside tv och har sex låtar på Spotifys svenska topp-50. Låten ”Katten i trakten” har i dag över 20 miljoner lyssningar, musikvideon 4,8 miljoner visningar på Youtube. 

Samtidigt har de fem största svenska skivbolagen förlorat följare av Spotifys spellistor noterar MBW. På hiphoplistan ”100” är endast tolv av 70 låtar utgivna av storbolag. Hela 82,9% är släppta av independentartister, understryks i Music Business Worldwides rapport. 

– Vi är under lupp och det som händer här i Sverige intresserar skivbranschen i många andra länder, säger Lars Nylin, chefredaktör på branschtidningen Musikindustrin, som länge följt utvecklingen.

– I den här hiphopgenren spottas det nu hela tiden ut nya låtar som får stor lyssning. Det här är artister som inte följer inte några regelböcker kring utgivning av till exempel album, det kommer bara ny musik hela tiden. Det är vasst producerat och kommenterar nuet som ingen annan svensk musik.

 Lars Nylin kan i dag inte se någon avmattning av trenden. 

– Det är en utveckling som har pågått i åtminstone tre år nu, Z.E var först i den här generationen att slå igenom stort, poängterar han.

– Men rent kommersiellt är denna hiphopgenre ingen jätteaffär. Genren kan så att säga lika gärna få sköta sig själv. Storbolagen är duktiga på all annan musik.