Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-01 03:13

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/svt-vi-skyddar-dem-som-verkligen-maste-vara-pa-jobbet/

Kultur

SVT: ”Vi skyddar dem som verkligen måste vara på jobbet”

Hanna Stjärne är vd på SVT.
Hanna Stjärne är vd på SVT. Foto: Anders Wiklund/TT

En medarbetare på SR:s P4 Väst testades positivt – men radiosändningarna har hittills inte äventyrats.

På SVT uppmanas anställda som måste vara på plats att hålla sig på en meters avstånd från varandra. 

Public servicebolagen ställer nu om arbetet för att klara beredskapsuppdraget i krisen då coronaviruset sprids.

I slutet av förra veckan kom besked att en medarbetare på P4 Väst, vars redaktion är baserad i Uddevalla, bar på coronaviruset och sjukdomen covid-19. Personen insjuknade efter en resa i Tyrolen och var efter hemkomst på arbetsplatsen under dag.

– Vi har efter beskedet haft kontakt med sjukvården och agerat utifrån deras råd och vi har ingen indikation på någon ytterligare smitta. Därför har inte heller verksamheten på den redaktionen påverkats ytterligare, säger SR:s programdirektör Björn Löfdahl till DN.

Public servicebolagen SR och SVT ingår i det svenska totalförsvaret och har särskilda beredskapskrav. Deras verksamhet måste kunna fortsätta även i händelse av svåra påfrestningar på samhället.

SR:s företagsledning har, uppger Björn Löfdahl, dagligen interna möten där man ser över om och på vilket sätt man måste agera. Från och med måndagens morgon arbetar så många medarbetare som möjligt hemifrån, samtidigt som besöken till radiohusen begränsats och publika evenemang har ställts in.

P4 är beredskapskanal. Finns det åtgärder ni måste ta till för att säkerställa att sändningarna kan fortsätta, även om situationen på något sätt skulle eskalera?

– Vi har alltid en kontinuitetsplan, en beredskapsplan och har uppdaterat en pandemiplan för hela verksamheten, allt detta är planer för hur vi ska se till att våra sändningar kan fortsätta i ett krisläge. Den planeringen finns i grunden och uppdateras när så krävs.

Hanna Stjärne, vd på SVT, uppger att bolaget sett en kraftigt ökad trafik både till bolagets digitala tjänster och nära inpå fördubblat tittande på nyhetssändningarna från Aktuellt och Rapport den senaste tiden.

– Många medier gör ett fantastiskt arbete just nu. Det är så tydligt att journalistik behövs mer än någonsin med tanke på den situation som vi nu ser i samhället.

Hon berättar att SVT stärkt upp nyhetsverksamheten och att man försöker trygga att verksamheten ska kunna fortsätta även om medarbetare skulle insjukna.

– Vi delar upp redaktioner. I tv-huset i Stockholm har vi gjort omflyttningar som minimerar kontakten mellan medarbetare. Vi har också en egenutvecklad teknik som precis införts, som gör att vi kan sända flexibelt. Programledare, reportrar och kontrollrum kan vara på helt olika platser i landet, berättar Hanna Stjärne.

Sedan tidigare har det meddelats att samtliga SVT-program spelas in utan publik. Bolaget tar inte heller emot besök och medarbetare som kan arbeta hemifrån gör det i större utsträckning, framför allt i Stockholm. 

– Det görs inte minst för att skydda dem som verkligen måste vara på jobbet. Vi säkrar nyckelpersoner och har ersättare som är beredda att kliva in. Ordinarie person och ersättare träffas aldrig. Dessutom har vi sagt att det är bra med minst en meters mellanrum på arbetsplatsen, säger Hanna Stjärne. 

I sändningstillståndet för public service-bolagen nämns att de har en särställning, inte minst genom det breda uppdraget och den stabila finansieringen. En rad mediebolag på den fria marknaden, som är beroende av annonspengar, väntas stå inför en tuff situation när annonsintäkterna faller – men även SVT:s produktioner kan komma att påverkas, uppger Hanna Stjärne.

– Det finns en rad tv-produktioner där vi nu hela tiden jobbar kreativt för att säkra att det verkligen ska finnas en julkalender, och att man ska kunna se ”På spåret” och sådana produktioner framåt också.