Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Förändringar efter kritik mot SVT:s ”Morgonstudion”

Other: Janne Danielsson/SVT

SVT:s storsatsning ”Morgonstudion” förlorar tittarandelar mot huvudkonkurrenten, TV4:s ”Nyhetsmorgon”. Efter kritiken har SVT ändrat i programmet för att sänka tempot.

Uppdaterad 2018-01-17, 17:11: Artikeln har tillfogats en rättelse.

Kampen om morgontittarna intensifierades under hösten, i samband med att SVT lanserade sin nya storsatsning, den moderniserade ”Morgonstudion”. Med tydligare nyhetsfokus ville kanalen skapa ett program som skulle kontrastera mot TV4:s ”Nyhetsmorgon”, som under de senare åren dragit fler tittare till sig.

Kritiken mot SVT duggade inledningsvis tätt. Det gnisslades bland tittare och tyckare, missnöjda med det höga tempot, tv-studion och ämnena – en kritik som fortsatte senare under hösten, bland annat från DN:s tv-kommentator Johan Croneman: ”Vi ser ett nyhetsprogram som fullständigt saknar stringens!” skrev han i november. 

Vad är då tittarnas dom? DN har tagit del av siffror från mätföretaget MMS som visar att ”Morgonstudion” inte lyckas knappa in på försprånget för huvudkonkurrenten på TV4. I stället har avståndet mellan kanalernas morgonprogram blivit större sedan ”Gomorron Sverige” utgick ur tablån. 

Från september till och med november hade ”Morgonstudion” en räckvidd i linjär-tv på i medeltal 590 000 tittare om dagen, i åldrarna 3 till 99 år. Förutsättningarna för måttet är att tittaren tillbringat minst tre minuter i sträck framför kanalerna mellan klockan 06.00 och 09.09. Resultatet innebär en marginell ökning jämfört med samma period föregående år då räckvidden för ”Gomorron Sverige” var i medeltal 587 000 tittare per dag. 

”Nyhetsmorgon” i TV4 hade en ljusare utveckling under samma höstmånader. Från att 2016 haft en räckvidd på i medeltal 633 000 tittare till att siffran i fjol låg på 672 000 tittare, enligt medelvärdet. Kanalen har också ett klart försprång gentemot ”Morgonstudion” bland unga vuxna: I målgruppen 20 till 34 år nåddes nära 45 procent fler linjära tittare av ”Nyhetsmorgon” från september till och med november. 

Jan Helin, programdirektör för nyheter på SVT, uppger att kanalens mål inledningsvis varit att hålla räckvidden intakt jämfört med tidigare – men har också lagt märke till att nya morgontittare i linjär-tv i större utsträckning väljer TV4. Samtidigt som skiljelinjerna mellan kanalernas programformat blivit skarpare har nämligen den totala räckvidden för morgon-tv gått upp.

– Ökningen går i större utsträckning till TV4 än vad den går till oss. Det verkar finnas ett mönster där vi tar räckvidden såsom planerat, medan den som har mer tid går till ”Fyran”. Det där jobbar vi med. Det är en sund konkurrens och hälsosamt att det finns fler. Men vi är nöjda eftersom vi har samma räckvidd som ”Gomorron Sverige”, säger Jan Helin.

– Det är positivt med konkurrens, det gör att vi anstränger oss ännu mer vi har inte ändrat vårt sätt att arbeta efter SVT:s omgörning. Under de senaste åren har vi arbetat ännu mer på att vara flexibla och vi har inga problem att kasta ut och göra om ett planerat innehåll vid stora nyhetshändelser, säger Johanna Thulin Bratten, programchef på ”Nyhetsmorgon”.

I december månad är jämförelser mellan kanalerna svårare att göra, i första hand eftersom SVT då sänder Julkalendern, vilket innebär en ökad räckvidd för kanalens sändningar under morgontid. Enligt siffrorna från MMS sjönk dock räckvidden markant jämfört med 2016, något som enligt Jan Helin möjligtvis skulle kunna bero på en ”julkalendereffekt”.

SVT i synnerhet, men även TV4, kan dock skönja framgångar för de digitala sändningarna, där antalet startade strömmar av morgonprogrammen ökat. Mellan 30 000 och 40 000 unika webbstarter gjordes i genomsnitt för ”Morgonstudion” och ”Nyhetsmorgon” under hösten, där tittarna på TV4-programmet generellt sett stannar längre. 

Siffrorna för antalet startade strömmar är fortfarande långt ifrån genomsnittet på nära 150 000 unika webbstarter om dagen för ”Aftonbladet Morgon” – som dock har svårt att locka en stor webbpublik. Det sistnämnda måttet påverkas nämligen av hur länge tittaren stannar framför programmet. 

SVT har tagit åt sig av kritiken mot ”Morgonstudion”, uppger Jan Helin. Målet att skapa ett enhetligt nyhetsdygn i kanalen står fast, men han menar att förändringar har gjorts för att utveckla programmet. De nyhetsuppdateringar som sker på klockslagen kvart i och kvart över i programmet togs bort från ordinarie sändningar efter jul- och nyårshelgerna, för att på så vis minska upprepningarna.

– Nyheterna ska i stället sändas mer distinkt, på hel- och halvslag. Det öppnar för större möjligheter, dels till ett större lugn i programmets flöde, dels för att minska repetitionen för dem som tittar längre än femton minuter, säger Jan Helin.

Det har kommit kritik mot att programmet går för snabbt, är för pratigt och att tittarna inte hänger med. Är det vad ni vill komma åt?

– Ja, absolut. Den kritiken kom rätt tidigt. Det var rätt av teamet att borra ned sig i kärnan av ett nyhetsformat, men i början packade vi in för mycket på för korta slottar. Förutom att ta bort nyhetsinsitten har vi också gett mer och längre tid för varje ämne för att skapa ett större lugn i programmets skiften.

Är ”Morgonstudions” nyhetsfokuserade format vad tittarna vill ha, med tanke på att fler gått till TV4?

– Vi hoppas det. Det kan naturligtvis vara fel, och betyda att en större del av publiken vill ha ett långsammare magasinsinriktat program. Men vi har gjort ett tydligt vägval. Det är intressant att de som ofta är engagerade i diskussionen kring public service just brukar efterlysa att man vågar kontrastera mot en kommersiell logik, säger Jan Helin.

Inför lanseringen av ”Morgonstudion” uppgav han att SVT hade tre alternativ: Att gå mot en tydligare magasinprodukt, göra ett rakare nyhetsprogram eller lägga ned morgonprogrammet helt, likt public servicebolagen i Danmark och Norge.

– Jag ville inte göra det, för jag såg att det här hänger på en större strategi att vidga SVT:s nyhetsdygn. I det är morgonen en väldigt viktig start.

Rättelse:
I en tidigare version av artikeln framstod det som att förändringarna i SVT:s ”Morgonstudion” var på väg att genomföras. Korrekt är att nyhetsuppdateringarna vid klockslag kvart i och kvart över togs bort från ordinarie sändningar efter jul- och nyårshelgerna.

Aktuellt ökar

Antalet tittare på SVT:s nyhetsprogram ”Aktuellt” ökar jämfört med fjolåret, skriver Jan Scherman, tidigare vd på TV4, i Resumé på tisdagen. Antalet tittare i linjär-tv ökade med åtta procent i genomsnitt, under 15 veckor i slutet av 2017, samtidigt som Rapport håller ställningarna. Scherman refererar även till uppgifter från TV4 om att tittandet på att kanalens sena tv-sändning får fler tittare. ”Vi är fokuserade på utvecklingen för hela vårt nyhetsutbud, och där spelar exempelvis leveransen i livedelen och online i en viktig roll. Vi har en glädjande utveckling för Aktuellt just nu”, säger Jan Helin till DN om utvecklingen.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.