Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 19:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/teaterbranschen-om-mattias-andersson-det-ar-bara-att-gratulera-alla-inblandade/

Kultur

Teaterbranschen om Mattias Andersson: ”Det är bara att gratulera alla inblandade”

Julia Dufvenius Foto: Allis Nettréus

Beskedet att Mattias Andersson tar över som konstnärlig ledare för Dramaten tas emot med glädje bland skådespelare, regissörer och teaterchefer. DN ställde frågorna: vad anser du om valet av Andersson, och hur kan det påverka arbetet med att skapa en bättre arbetsmiljö på Dramaten? 

Julia Dufvenius, skådespelare

– Det är ett jättespännande val. Jag hade min första praktik hos honom på Backa teater när jag var 18 år, och han tog hand om mig på ett väldigt bra och proffsigt sätt. Han är i mina ögon en humanist som är genuint intresserad av människor och dessutom är han väldigt ohierarkisk, vilket jag uppskattar.

– Att förbättra arbetsmiljön är ett långsiktigt arbete och inget som sker i en handvändning. Men min erfarenhet är att han bryr sig om hela sin personalstyrka och inte värdesätter personer utifrån deras titlar, så bara där har vi kommit långt.

Eirik Stubø, föregående teaterchef och vd på Dramaten

– Ett väldigt bra val. Jag tycker mycket om Mattias, både som dramatiker, regissör och som person. Under min tid på Dramaten hade vi ett långtidsavtal, regissör och dramatiker. Jag uppskattar honom verkligen, vi hade mycket kontakt under de år jag var på Dramaten. Vi hade urpremiären på ”Uppenbarelsen”, ”The Mental States of Sweden” och hans version av ”Idioten”. Vi planerade tillsammans de två pjäser som kommer i januari som han skrivit och regisserar: ”Determinism” på Lilla Scenen och ”Vi som fick leva om våra liv” på Elverket. Han är en bra person och jag tror att det här kommer att bli riktigt bra för teatern

Foto: Erik Ardelius

David Dencik, skådespelare

– Det här var väldigt kul. Jag jobbade med honom på uppsättningen av ”Idioten” på Dramatens stora scen 2015–2016. Inom sig har han en väldigt egen teatersyn, unik. Hans mål är att göra teatern relevant på ett sätt som man sällan ser. Han verkar ha en ambition att publik och scenkonstnärerna ska befinna sig i samma rum även mentalt. Han får väldigt ofta teatern att likna den verklighet man ser när man sedan går ut ur salongen. Det är hans kolossala styrka.

– Jag kan bara hoppas att han genom sin teatersyn kan vitalisera och inspirera sina blivande kollegor att se på arbetet på ett nytt sätt och alla de möjligheter Dramaten har med sitt kulturhistoriska kapital. Att de kan vara kreativa i ordets sanna bemärkelse.

Suzanne Osten, regissör, dramatiker och författare

– Jag har följt Mattias sedan han var 17 år och läste han första pjäsutkast. Jag har sett nästan allt han gjort och betraktar honom som en väldigt solid person. Han är en djup konstnär med respekt för människor. Och sedan längtar vi ju alltid efter en pappa som teaterchef, jag hade kanske längtat efter en kvinna. En varning kan vara att metaforiskt vill vi inte ha en strängt upptagen pappa utan en närvarande pappa. Jag hoppas att vi nu får en närvarande chef på Dramaten som verkligen är intresserad av stora förändringsfrågor – från gammal dysfunktionell familj till modern teater. Det är mycket att ta itu med.

– Han måste se sig omkring och vara närvarande. Det är kluvet att vara en strängt upptagen konstnär. Det som är bra är att Mattias kan verkligen fältet – han har varit skådespelare, arbetat i fri grupp och har barnperspektiv och skriver fantastiskt bra. Men han måste också vara intresserad av alla andras konstnärskap. Det blir en stor fråga att knäcka för Mattias.

Anna Takanen, skådespelare och regissör, har tidigare varit konstnärlig ledare, vice vd och teaterchef på Göteborgs Stadsteater och Kulturhuset Stadsteatern. 

– Jag jobbade med Mattias i nio år på Göteborgs stadsteater när han var konstnärlig ledare på Backa och har suttit i samma ledningsgrupp. Det här är en glädjens dag. Man väljer en person med en så hög konstnärlig integritet och halt och bredd och som verkligen kommer inifrån teaterns hjärta. Dramaten och Teatersverige behöver Mattias Andersson. Det är ett konstnärligt val och ett signalsystem till hela Sverige eftersom Dramaten är vår nationalscen. Dramaten har gjort en uppdelning nu med en vd och en teaterchef. Det är en helt ny era – men Mattias har ju jobbat i ett delat ledarskap på Göteborgs stadsteater. Man delar ledarskapet för att olika personer ska ha fokus på olika områden. Det här är ett suveränt val.

Sophia Artin, teaterchef Galeasen

– Det här låter väldigt lovande – och roligt. Han är en eftertänksam person med en genomtänkt analys av vår samtid. 

– Han är en mild person och jag tror att han har ett laddat skafferi med empati och förståelse. Han har en jättelång erfarenhet inte minst från Backa teater och man kan utgå ifrån att rekryteringsfirman har granskat alla hans referenser noga.

Björn Sandmark, vd Göteborgs stadsteater/Backa teater

– Vi har jobbat ihop i fem år nu, det här är ju jätteroligt för både Mattias och Dramaten, jag kan bara gratulera alla inblandade. Han är en otroligt bra chef och konstnärlig ledare, en outstanding regissör.

– Vi har varit med om samma processer, men inga jobbiga händelser av det slaget som Dramaten har haft. Men vi har haft ett långsiktigt arbete som Mattias varit med och format. Jag är övertygad om att detta också kommer att fungera på Dramaten.

Leif Andrée Foto: Patrik C Österberg/TT

Leif Andrée, skådespelare

– Det här är ett mycket lyckat val, jag hade befarat att det skulle bli en räknenisse. Mattias Andersson har gjort lysande storverk vart han än kommit. En guldgosse som är väldigt sympatisk och väldigt avspänd. 

– Det där får Dramaten ta hand om, det är deras arbetsplats och det kommer de att fixa. Sådana problem finns ju på alla arbetsplatser.

Farnaz Arbabi, regissör och dramatiker

– Det är fantastiskt roligt. Mattias är en strålande teatermakare med ett starkt fokus på teater för barn och unga. Under hans tid som konstnärlig ledare på Backa har teatern blomstrat och tagit sig ut i Europa. Han är kanske inget oväntat val för Dramaten, men likväl glädjande då han är en förgrundsgestalt för den nyskrivna dramatiken.

– Han var konstnärlig ledare när jag regisserade ”Måsen” på Backa för över tio år sedan. Jag minns honom som en lyssnande, nyfiken, öppen och lyhörd ledare som gav mig stor konstnärlig frihet att utveckla min vision. Jag tror verkligen att han har det som krävs för att tillsammans med Dramatens vd föra teatern in i framtiden, både konstnärligt och organisatoriskt.

Ulla Kassius, scenograf, kostymör och regissör

– Valet är helt följdriktigt. Vi har arbetat tillsammans framför allt på Backa barn och ungdomsteater, där han blev chef för över tio år sedan. Då hade han inte erfarenheten men en tydlig vision för hur han ville utveckla teatern och göra den angelägen för publiken. Idag har han mer erfarenhet, bland annat efter flera uppsättningar på Dramaten, och även internationella kontakter.

– Det är ett gemensamt arbete som inte bara kan lastas på honom. Men Backa teater har haft en väldigt bra arbetsmiljö och varit en arbetsplats dit människor har sökt sig. Jag utgår ifrån att Mattias tar med sig det även till Dramaten. Jag tycker också att arbetsmiljöfrågorna framför allt ska hanteras av vd:n, och därför ser jag positivt på uppdelningen av vd- och teaterchefsposten.

Alexandra Rapaport, skådespelare

– Jag känner mig glad och förväntansfull. Mattias är en stor humanist med känsla för vår samtid. Jag tror att han kommer göra Dramaten modern och spännande. Dessutom är han en jäkligt bra regissör och en inkännande människa.

Johan Hilton, scenredaktör DN Kultur

– Få är så kvalificerade att ta med Dramaten in i 2020-talet, som Mattias Andersson. Inte bara som konstnärlig och intellektuell kraft, utan också med en modern och demokratisk syn på chefskap. För mig personligen har Mattias Anderssons teatergärning betytt mycket, inte minst ”Brott och straff” och ”Mental states of Sweden”. Men efter sin tid som chef på Backa har han dessutom visat att han inte bara vet hur man engagerar och drar nytta av sin publik. Han vet även var man hittar en ny, genom att förankra teatern i sitt omedelbara närområde.