Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Teatervåren växer i kapp hösten

Lena-Pia Bernhardsson och Ida Engvoll i "Utrensning" på Stockholms stadsteater.
Lena-Pia Bernhardsson och Ida Engvoll i "Utrensning" på Stockholms stadsteater. Foto: Stockholms stadsteater
Nytt för i år är Dramatens satsning på kvinnliga regissörer. Dessutom gör Dramaten tillsammans med Riksteatern en stor satsning på ny, finländsk dramatik.

Förr var våren lillasyster till den stora teaterhösten. Inte längre. Det knoppas överallt även om Stockholms stadsteaters dominans i Teater-Sverige är total, i vår med alltifrån Lars Noréns ”Stillheten” till rockmusikalen ”Hair”. Jag är nyfiken på Lennart Hjulströms ”Entré-Sorti”, om maktspelet inne på kanske just denna dramatiska arbetsplats. ”Angels in America” är en storsatsning. Men provokationerna? Experimenten? Teaterns eget utvecklingsarbete syns inte mycket av.

Dramaten snickrar på sin profil. Kvinnliga regissörer dominerar i vår, det är nytt. Jag gillar att gamla Unga Klara-succén ”I lusthuset” tas upp här, den är inte typisk för Dramaten. En upprockad ”Vargtimmen” kan också bli intressant. Men jag saknar det riktigt anspråksfulla. Internationellt gångbara storverk som var Staffan Valdemar Holms hjärtebarn när han var chef.

Ser jag en trend är det Finland: Dramaten och Riksteatern har tillsammans med Uusi Teatteri (Nya Finska teatern i Sverige) satsningen ”Finn Drama”, med ny finländsk dramatik men också initiativ som Tanja Lorentzons sverigefinska succé ”Mormors svarta ögon”, som i vår följs av Laura Ruhonens ungdomspjäs ”En egen ö”. Stadsteatern knep Sofi Oksanen-succén ”Utrensning”. Av den kommer också en finlandssvensk version på Riksteatern, turnéstart i mars.

Ute i landet hävdar sig Helsingborg med ett initiativ som ”Sandholm”, danska Anna Bros drama om människorna på Danmarks största flyktingförläggning. Norrbottensteatern hugger i med tre premiärer varav en trippel: Alan Ayckbourns ”Alla älskar Norman”, tredelad heldagspjäs i regi av Frej Lindqvist som man blir nyfiken på.

På Stockholms fria scener är Jan Schaman, Rikard Turpins galna monolog-alias, tillbaka på Teater Tribunalen, liksom moment har Sarah Kane, nu ”Fedras kärlek”. Första kulturstödssmockan i år har Fria teatern i Högdalen fått: föreslaget ”omställningsbidrag” för avveckling. En teater i utveckling, mitt i språnget, inför premiären av Lars Noréns ”Ren”: Tvärstopp! Tänk om det är kulturstödstrenden?

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.