Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-12 12:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/teyana-taylor-har-gjort-sommarens-hetaste-soundtrack/

Skivrecensioner

Teyana Taylor har gjort sommarens hetaste soundtrack

Teyana Taylor.
Teyana Taylor. Foto: Phelan M. Ebenhack

Teyana Taylor har total kreativ kontroll på nya albumet som kort och gott heter ”The album”. Musikaliskt är det en hyllning till det sena 90-talets hiphop och R&B som låter respektfull men aldrig nostalgisk.

Teyana Taylor dök upp i slutet av 00-talet som tonårig it-girl från Harlem. Hon var modell och dansare, koreograferade en Beyoncé-video och släppte en singel på Pharrell Williams skivetikett. Sedan började hon hänga med Kanye West och blev en del av hans G.O.O.D. Music-familj, men debutalbumet gick under radarn och när det äntligen var dags för en uppföljare tvingades hon in i Kanyes fixa idé om att alla album skulle vara minialbum.

Taylors ”K.T.S.E.” från 2018 innehöll därför bara åtta låtar, trots att hon spelat in många fler. Hon planerade att släppa en uppdaterad version av skivan, men det blev inget av det. Nu är hon tillbaka, fast besluten om att inget ska hindra henne från att göra exakt den skiva hon vill. Numera regisserar hon alla sina musikvideor och är även medproducent på flera låtar. Hon har kreativ kontroll.

”The album” är tidsmässigt tre gånger så lång som ”K.T.S.E.” och en mycket personlig skiva. Både hennes make, den rappande basketspelaren Iman Shumpert, och parets dotter är med. Musikaliskt är det en hyllning till det sena 90-talets hiphop och R&B som låter respektfull men aldrig nostalgisk. Hon gör fria tolkningar av Erykah Badus ”Next lifetime” (med Erykah Badu själv som underbar gäst), Lauryn Hills ”The sweetest thing”, Blaques ”808”, Aaliyahs ”Try again”, Mases ”What you want” och Juveniles ”Back that ass up”. Texterna handlar om sex – ur väldigt många perspektiv, bland annat en lesbisk duett med Kehlani – och kärleksproblem.

Finalnumret ”We got love” är sekulär gospel, en lovsång till antimaterialistisk lycka, med ett funkigt marscherande beat som stegras med orgel och till slut en violin som är så vacker att jag blir tårögd. En mäktig avslutning till sommarens hetaste soundtrack.

Bästa spår: ”We got love”

Läs mer om musik och fler recensioner av Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 

Ämnen i artikeln

Dagens skiva
Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt