Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-17 09:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/the-ark-gor-comeback-med-stor-turne/

Musik

The Ark gör comeback med stor turné

Bild 1 av 3 The Arks första framträdande sedan 2011 sker på Lollapaloozafestivalen i Stockholm 28 juni.
Foto: Eva Tedesjö
Bild 2 av 3
Foto: Anders Gustafsson
Bild 3 av 3
Foto: Anders Gustafsson

The Ark återförenas för en turné. Deras första framträdande sedan 2011 sker på Lollapaloozafestivalen i Stockholm den 28 juni. Den sista konserten av tjugo spelas i Uppsala den 29 augusti. Men det kan bli fler. 

The Ark var det extrovert färgstarka rockbandet från lilla småländska Rottne som slog igenom 2000. Låten ”It takes a fool to remain sane” blev en stor hit och snart vann de priser, Melodifestivalen och fyllde stora arenor. Elva år och fem studioalbum senare lade de av. 

Nu ger de sig ut på turné igen.

Varför? 

– Det här är en rolig grej, understryker den sex man stora glamorkestern unisont när DN träffar dem på Södra teatern i Stockholm. 

Jens Andersson, keyboardisten, och gitarristen Mikael Jepson, som på sistone bland annat har skrivit musik till Riksteaternuppsättningen ”Ont blod”, berättar att de talat om en återförening då och då. Martin Axén, gitarristen med det långa Mick Ronson-håret, beskriver hur idén om en tillfällig återförening ”började bubbla på olika håll” för ett par år sedan. Frontmannen Ola Salo och basisten Lars ”Leari” Ljungberg diskuterade senare saken under en ”roadtrip” längs E6:an. 

De konstaterade att det snart är trettio år sedan deras band bildades, och snart tio år sedan de lade av.

– Vi talade under den resan om att det vore roligt att fira dessa jubileer genom att stå på scen tillsammans igen. Men det här är ju inte en comeback på dagens musikscen utan en tillfällig återförening, försäkrar Salo, för dagen iförd hängsmycken och brun tweed till en grönskimrande fjädermantel. 

En omständighet kring The Arks turnécomeback är att de lämnade ett hål efter sig när de slutade i september 2010. Sedan de lade av har inga kända svenska band tagit sig an deras glammiga genre.
En omständighet kring The Arks turnécomeback är att de lämnade ett hål efter sig när de slutade i september 2010. Sedan de lade av har inga kända svenska band tagit sig an deras glammiga genre. Foto: Eva Tedesjö

Kan ni ta gift på att det bara är en tillfällig återförening – vad gör ni om turnéer överträffar alla förväntningar, om folk gråter och svimmar framför scenen?

– Jag tror att vi kan ta gift på att vi aldrig kommer att bli ett aktivt band igen. Det här är helt klart en avskild händelse, svarar Salo.

Kan det bli aktuellt med utlandsspelningar efter Sverigeturnén? Ni hade ju en stor publik i bland annat Italien och Finland. 

– Vi får se vilka länder det finns anledning att återbesöka, men vi är inte ute efter att bryta någon ny mark med den här turnén.

De andra bandmedlemmarna nickar instämmande. Det finns inte heller finns några planer på att skriva nya låtar eller göra nya inspelningar, säger de. Dessutom är de alla upptagna med egna projekt och karriärer.

En omständighet kring The Arks turnécomeback är att de lämnade ett hål efter sig när de slutade i september 2010. Sedan de lade av har inga kända svenska band tagit sig an deras glammiga genre. 

Sylvester Schlegel, trumslagaren, ser det som ett plus:

– Det som vi ska göra nu hade ju varit mycket svårare om det funnits tjugo framgångsrika The Ark-kopior i dag, poängterar han.

En annan fördel är att den småländska sextetten aldrig betraktat sig som en del av den samtida musikscenen. De var inte trendiga för tjugo år sedan, men är inte heller mer otrendiga i dag.

– Både rockband och skivalbum är ju dessutom lite passé i dag, säger Martin Axén. På det viset finns det nog ett tomrum nu. För folk lyssnar ju fortfarande på de gamla glambandens skivor, men det kommer inte längre några nya sådana album.

Ett tecken i tiden på denna retrovurm är de stora framgångarna den Oscarsbelönade filmen ”Bohemian rhapsody” (2018) om bandet Queen hade, liksom den Elton John-biografiska filmmusikalen ”Rocketman” (2019).

Dagens skivbolag verkar ändå inte särskilt intresserade av den gamla beprövade rockgenren längre – trots att gammelbanden fortsätter att fylla arenorna:

– Men det är just därför det finns ett intresse för band från det förgångna, tror Salo. Rockmusiken verkar nu ha gått över till att vara ett slags… folkmusik. En genre för entusiaster. På det viset är det en musikstil som man inte måste vara ung för att hålla på med. Det är ju snarare medelålders artister som sysslar med rock i dag, påpekar han. 

DN träffar The Ark på Södra teatern i Stockholm inför deras återföreningsturné i sommar.
DN träffar The Ark på Södra teatern i Stockholm inför deras återföreningsturné i sommar. Foto: Eva Tedesjö

Om inte några nya Ark-låtar är att vänta krävs det väl ändå att ni syr upp nya högljudda scenkläder?

– Absolut. Det där är mycket viktigt när vi gör det här nu att inte backa från det flamboyanta. Det är ju en del av vad vi är och vill göra som band. Hade jag stått i publiken så hade jag tyckt att det var trist om The Ark återförenades med en… mogen klädstil, säger Ola Salo. 

Deras kläddesigner Johan Nordberg i Malmö är redan i gång med att skapa nya outfits till bandet.

– En annan viktig sak är att turnén ska ha en hög igenkänningsfaktor. Det här är ju en nostalgitripp. Det handlar inte alls om visa upp ”ett nytt The Ark” – snarare att ta upp mingvasen, limma ihop sprickorna och putsa upp den, förklarar han.

– Vi vill helt enkelt lyfta upp det som vi gjorde för tio femton år sedan till en ny nivå.

Till sin hjälp i sommar kommer de bland annat ha avancerade ljudsystem och ljusskärmar av ett slag som inte existerade för tio år sedan. Vidare ska somliga låtar arrangeras om och förses med nya partier för att vässa dramaturgin.

Vad var det som gjorde The Ark framgångsrikt?

– Det många fans säger i dag är att de verkligen minns oss som ett band, säger Martin Axén. De såg oss som en enhet, också utanför scenen. 

Salo håller med. Han betonar dessutom värdet av att skapa både dramatik och publikkontakt:

– Vi var ett gäng som hade genuint roligt ihop och förmedlade sammanhållning och glädje. På konserterna byggde vi upp en känsla av eufori tillsammans med publiken. Det blev vi allt bättre på genom åren. 

Han tillägger att de dessutom aldrig var rädda för att publiken skulle tycka att de var pinsamma. 

– Vi hade ju låtarna som visade att det vi gjorde var på riktigt. Vi var inte ett plojband. Musiken vi skapade har dessutom åldrats väl, det har jag märkt med showen ”It takes a fool to remain sane” som jag spelar i nu.

The Ark på Grammisgalan 2001.
The Ark på Grammisgalan 2001. Foto: Anders Gustafsson

När ni lade ner The Ark så förklarade ni att ni hade uträttat det ni ”ville uträtta artistiskt”. Vad är det ni vill uträtta nu med er sommarturné?

– Vi vill helt enkelt fira det som vi gjorde tillsammans, svarar Ola Salo direkt. Och vi vill göra det med en publik som vill fira ihop med oss. Artistiskt uträttade vi vad vi ville mellan 2000 och 2011.