Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-06 04:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/the-hanged-man-gor-snillrikt-gestaltad-rock-i-manga-lager/

Skivrecensioner

The Hanged Man gör snillrikt gestaltad rock i många lager

The Hanged Man är numera en kvartett med Rebecka Rolfart i spetsen.
The Hanged Man är numera en kvartett med Rebecka Rolfart i spetsen. Foto: Per Kristiansen

Med The Hanged Man har Rebecka Rolfart skapat en helt egen rockvärld – som är mörk och ljus på samma gång, fylld av symbolism och högt flygande idéer.

Med sitt The Hanged Man har Rebecka Rolfart skapat en helt egen värld. Esoterisk, flummig, fylld av symbolism och högt flygande idéer – som sig bör när en lånar bandnamn från ett tarotkort som kretsar kring förändring och framåtrörelse.

Hennes rockvärld är mörk och ljus på samma gång, ungefär som en djup skog där solen då och då tillåts kika in. På nya skivan ”As the tower fell” samlas psykedeliska ljudmattor, krautrock och gitarrer täta som, säg, mossa med mer varm, organisk retropop. Hårt möter mjukt och däremellan skapas de spännande kontrasterna och den dualitet som är albumets kärna.

Som exempel kan tas det drömska, nästan vädjande spåret ”Fall”, där allting fortfarande går att rädda, och den betydligt mörkare epilogen ”I fell off”. Det är snillrikt gestaltad rock i många lager.

Bästa spår; ”Hasche”

 

Läs fler musikrecensioner av Alexandra Sundqvist, till exempel om Alice Bomans länge efterlängtade albumdebut.