Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-24 09:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/tillbaka-till-filmens-vackraste-format/

Kultur

Tillbaka till filmens vackraste format

Bild 1 av 7 Fyra nya exempel på normalbilden – 1,37:1Geza Röhrig i Laszlo Nemes ”Sauls son” från 2015.
Foto: IBL
Bild 2 av 7 Cate Blanchett i Todd Haynes ”Carol” från 2015.
Foto: IBL
Bild 3 av 7 Sverrir Gudnason och Karin Franz Körlof i Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken” från 2016.
Foto: Nordisk film
Bild 4 av 7 Sasha Lane i Andrea Arnolds ”American honey”.
Foto: Supplied by LMK
Bild 5 av 7 Andra exempel1,66:1 – ibland kallad ”europeisk vidfilm”"Jackie".
Foto: Supplied by LMK
Bild 6 av 7 1,85:1 – ibland kallad ”amerikansk vidfilm”"Min pappa Toni Erdmann".
Foto: ©Sony Pictures/Courtesy Everett
Bild 7 av 7 2,35:1 – Scope"La la land".
Foto: Dale Robinette

”Saul son”, ”Carol”, ”American honey” och ”Den allvarsamma leken” är bara några filmer som väckt nytt liv i den kvadratiska bildrutan. Jan Holmberg gör en historisk återblick på filmvärldens föränderliga förhållande till formatet.

 

 

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in