Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Tilltron för medierna minskar – men ökar för journalistiken

Foto: NORA LOREK / TT

Svenskarnas förtroende för medierna sjunker. Tilliten till den traditionella journalistiken ökar samtidigt. Förklaringen? Sökmotorerna och de sociala medierna misstros alltmer.

Edelman Trust Barometer, världens största förtroendeundersökning, ser resultatet som en följd av en pågående uppluckring av vad medier är. Särskilt påtagligt tycks detta vara i Sverige: 

Av de 28 länder som ingår i årets undersökning återfinns Sverige på den fjärde sista platsen när det gäller förtroendet för media. Tilliten till alla typer av medier minskade under 2017 till 31 procent, rapporterar Resumé. Tilliten till den traditionella journalistiken stärktes samtidigt. 52 procent av de tillfrågade, en ökning med 13 procentenheter, uppger att de litar på journalistik. 

– Fenomen som sponsrat innehåll, klickbeten och influencersamarbeten medför att media har blivit en salig röra av information, kommunikation och marknadsföring. Det spelar in på att förtroendet för medierna sjunker. Det är en backlash helt enkelt, säger Lotta Onajin, vd på Edelman Deportivo till Resumé.

– Tilliten till den traditionella journalistiken ökar, men inte tilliten till plattformarna som journalister verkar på. Det finns en önskan från gemene man att sann information ska förmedlas på ett sätt som de förstår.

Begriplig nyhetsförmedling snarare än en så snabb som möjligt är ett tydligt önskemål. 65 procent av svenskarna tycker att fokuset på hastighet är för stort, vilket anses påverka artiklarnas korrekthet negativt. 62 procent av svenskarna tycker dessutom att nyhetsorganisationerna fokuserar för mycket på att locka en stor publik. Mer än hälften, 58 procent, oroar sig vidare för fejkade nyheter, vilket dock är en låg siffra i en global jämförelse. 

55 procent av de 1.150 respondenterna i undersökningen uppger att de i dag konsumerar nyheter färre än en gång i veckan. Blott 32 procent av de tillfrågade anser att medierna lyckas värna om informationskvaliteten. 55 procent säger sig inte kunna veta vilken politiker de kan lita på, enligt rapporten. 

Medieproduktionen av underhållning är däremot hela 67 procent nöjda med. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.