Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-03 10:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/tio-av-max-von-sydows-framsta-roller/

Film

Tio av Max von Sydows främsta roller

”Det sjunde inseglet”
”Det sjunde inseglet” Foto: Pictorial Press Ltd / Alamy Stock Photo

Max von Sydow var en av de största svenska filmstjärnorna genom tiderna. Under en karriär som spände över 70 år. Nicholas Wennö listar några av hans mest minnesvärda rolltolkningar. 

Antonius Block i ”Det sjunde inseglet” (1957) 

Regi: Ingmar Bergman

Max von Sydows riddare står i centrum Bergmans existentiella roadtrip genom ett pestsmittat landskap. Den symboliska scenen där Antonius Block spelar schack mot Döden (Bengt Ekeroth) är en av filmhistoriens mest ikoniska bilder. 

 

”Vargtimmen”
”Vargtimmen” Foto: PictureLux / The Hollywood Archive / Alamy Stock Photo

Johan Borg i ”Vargtimmen” (1968)

Regi: Ingmar Bergman

”Det är timmen när de flesta människor dör, de flesta barnen föds. Det är nu som mardrömmarna kommer fram”, säger den plågade konstnären Johan Borg i en av Max von Sydows många ångestladdade Bergmanroller vid sidan av ”Ansiktet” och ”Skammen”. 

 

”Mannen från Nasaret”
”Mannen från Nasaret” Foto: Allstar Picture Library / Alamy Stock Photo

Jesus i ”Mannen från Nasaret” (1965)

Regi: George Stevens

Den karismatiska Kristusrollen i ”The greatest story ever told” innebar Max von Sydows genombrott i Hollywood. Filmen samlade på sig fem Oscarsnomineringar men den nytända svenska stjärnan blev utan.  

 

Foto: TCD/Prod.DB / Alamy Stock Photo

Karl-Oskar i ”Utvandrarna”, ”Invandrarna” och ”Nybyggarna” (1971) 

Regi: Jan Troell

Episk filmatisering av Vilhelm Mobergs berömda trilogi där von Sydow spelar den fattiga och religiösa smålänningen Karl-Oskar som tar med sig familjen och utvandrar till svenskbygderna kring Minnesota i ”Amerikat”. 

 

”Excorsisten”
”Excorsisten” Foto: Pictorial Press Ltd / Alamy Stock Photo

Fader Merrin i ”Exorcisten” (1973) 

Regi: William Friedkin

Den svenska Hollywoodstjärnan fick åldras 30 år för att spela den gudstrogna Jesuit-prästen Fader Merrin i Friedkins rysarklassiker. Några få scener räckte för att von Sydow skulle skriva in sig i skräckfilmshistorien  

 

”Tre dagar för Condor”
”Tre dagar för Condor” Foto: AF archive / Alamy Stock Photo

Joubert i ”Tre dagar för Condor” (1975)

Regi: Sydney Pollack

Klassisk konspirationsthriller där Max von Sydow spelar en iskall lönnmördare som hyrts in för att döda Robert Redfords forskarkollegor. Sydney Pollacks nagelbitare med bland andra Faye Dunaway bygger på James Gradys bästsäljare ”Sex dagar för Condor”. 

 

”Hannah och hennes systrar”
”Hannah och hennes systrar” Foto: TCD/Prod.DB / Alamy Stock Photo

Frederick i ”Hanna och hennes systrar” (1986)

Regi: Woody Allen

”Om Jesus kom tillbaka och såg allt vad som pågår i hans namn skulle han aldrig sluta att kräkas”, väser Max von Sydows nihilistiska rollfigur och ger prov på suverän komisk tajmning i en av Allens bästa filmer. 

 

”Pelle Erövraren”
”Pelle Erövraren” Foto: TCD/Prod.DB / Alamy Stock Photo

Lassefar i ”Pelle erövraren” (1987)  

Regi: Bille August

Bille Augusts filmatisering av Martin Andersen Nexøs roman vann Guldpalmen i Cannes och von Sydow Oscarsnominerades för sitt gripande porträtt av den plågade pappa som till varje pris försöker att skona sin son från livets hårda verklighet. 

 

”Hamsun”
”Hamsun” Foto: AF archive / Alamy Stock Photo

Knut Hamsun i ”Hamsun” (1996) 

Regi: Jan Troell 

”Hamsun” korades till bästa film på Guldbaggegalan 1997 mycket tack vare Max von Sydow som också vann en bagge för sitt pregnanta porträtt av den norska Nobelförfattaren Knut Hamsun som stämplades som landsförrädare för sitt stöd till nazisterna under andra världskriget. 

 

”Fjärilen i glaskupan”
”Fjärilen i glaskupan” Foto: AF archive / Alamy Stock Photo

Papinou i ”Fjärilen i glaskupan” (2007)

Regi: Julian Schnabel

Som folkilsken, invalidiserad pappafigur tvingas Max von Sydow motvilligt att svälja stoltheten och låta sig rakas av sin son (Mathieu Almaric). Hyllad filmatisering av den självbiografiska bästsäljaren om Elle-redaktören Jean-Dominique Bauby som drabbades av stroke. 

 

Foto: TCD/Prod.DB / Alamy Stock Photo

Hyresgästen i ”Extremt högt och otroligt nära” (2011)

Regi: Stephen Daldry

Den stumma rollfiguren The Renter gav von Sydow sin andra Oscarsnominering utan att han behövde yttra en enda replik. Efter att ha traumatiserats under bombningen av Dresden kan han bara kommunicera med lappar och handsignaler som markerar ”ja” eller ”nej”. 

 

Läs mer: Det kändes som om Max von Sydow skulle leva för evigt”