Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-20 03:59

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/tio-saker-att-se-fram-emot-pa-svenska-teaterscener-i-host/

Kultur

Tio saker att se fram emot på svenska teaterscener i höst

Foto: Crelle Ekstrand, Carl Bengtsson och Lina Alriksson.

Djävulen, en arg gubbe och nakna gudar är tre av teaterhöstens höjdpunkter. DN:s scenredaktör Johan Hilton listar säsongens tio mest lovande teaterföreställningar.

Martin Waerme i ”Faust II”. Foto: Crelle Ekstrand

”Faust II”, Östgötateatern, Norrköping, premiär 21/9

Ett desperat försök från ett uppföljarhetsande Östgötateatern att krama de sista slantarna ur Goethes klassiker ”Faust”? Ack nej. Verket skrevs faktiskt i två delar. Efter Gretchens död reser titelfiguren och Mefistofeles i ”Faust II” genom tider och epoker, från det tyskromerska riket till Sköna Helena i Sparta. Trots att del två ofta avfärdats som helt ospelbar utlovar Östgötateatern en teaterfest. Så passa på, det kan bli enda gången på den här sidan 2100-talet som läsdramat spelas på en svensk scen.

Mattias Andersson. Foto: Paul Hansen

”Vi som fick leva om våra liv”, Backa teater, Göteborg, premiär 19/10

Är det inte på tiden att dramatikern, teaterchefen och regissören Mattias Andersson utses till hedersprofessor i sociologi vid Göteborgs universitet? Efter att i två decennier ha undersökt vad som rör sig i huvudet på personer från samhällets olika socioekonomiska segment ter sig Anderssons estetik alltmer som en forskargärning. I sin nya föreställning – ett samarbete med Dramaten – får människor frågan vad de skulle göra annorlunda om de fick en ny chans i livet.

”De obehöriga”. Foto: Carl Bengtsson

”De obehöriga”, Kulturhuset Stadsteatern, premiär 4/10

Som dramatiker har John Ajvide Lindqvist blivit en uttolkare av den osäkrade vardagen, i hur det alldagliga förskjuts och antar milt bisarra proportioner. I ”Ett informellt samtal om den uppkomna situationen” lades autentiska dagisbarns repliker i munnen på vuxna i ett mötesrum, i ”Fem kända musiker döda i seriekrock” blev dansband till drömspel. ”De obehöriga” tar sin början i en bostadsrättsförening – allt kan därmed hända. Regi av Anna Takanen, till alldeles nyligen Kulturhuset Stadsteaterns chef.

”Arg gubbe”. Foto: Youlian Tabakov

”Arg gubbe”, Teater Giljotin, Stockholm, spelas till och med 7/11

”En genuint komplex berättelse om rädsla, kättja och ensamhet”, skrev DN:s Kristina Lindquist i sin uppskattande recension av Michael Segerströms ”Arg gubbe” när den hade premiär på Stockholm pride i slutet av juli. Vid 75 års ålder kommer nu den folkkära och Guldbaggebelönade skådespelaren omsider ut som bisexuell och berättar i en lika underhållande som självutlämnande monolog om den krokiga vägen fram till beslutet att berätta. Spelas under spridda tillfällen under hela hösten. 

Arthur Miller. Foto: JANET HOSTETTER

”En handelsresandes död”, Malmö stadsteater, premiär 20/12

Dennis Sandins tolkning av Arthur Millers mästerverk skulle egentligen ha haft premiär redan förra året, men ställdes in på grund av sjukdom. Den som väntar på något dystert väntar dock aldrig för länge. I ett 2010-tal präglat av en förljugen selfiekultur, så kallad flexibilitet på arbetsmarknaden och materialiserandet av människovärdet har tiden på ett närmast kusligt sätt återaktualiserat pjäsen från 1949. Medtag näsdukar, slutscenerna tillhör den moderna dramatikens mest drabbande.

”Häxjakten”. Foto: Dramaten

”Häxjakten”, Dramaten/Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm, premiär 14/9

Huruvida tiden har hunnit ifatt Arthur Millers andra dramatiska portalverk, ”Häxjakten”, återstår att se. Men det är nog inte en vågad gissning att senare års metoorevolution och emellanåt upphetsade samtalsklimat kommer att prägla Alexander Mørk-Eidems iscensättning av dramat om häxprocesserna i amerikanska Salem i slutet av 1600-talet. Föreställningen är ett samarbete mellan två för närvarande hemlösa (och cheflösa) renoveringsobjekt: Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern.

Melanie Mederlind. Foto: INGVAR ANDERSSON

”Trollflöjten efter Mozart”, Göteborgs stadsteater, premiär 13/12

Den uppbragta samtiden gör sig gällande även i Melanie Mederlinds personliga tolkning av Mozarts opera. I ett samtalsklimat präglat av polarisering och motsättningar uppger Mederlind sig i stället vilja fokusera på försoningen och ljuset som trots allt också genomsyrar dramat mellan Nattens drottning och Sarastro. De båda huvudrollerna görs av kontrastparet Karolina Andersson, operasångerska, och rocksångaren Hans-Erik Dyvik, även känd som Hank von Helvete. Kapellmästare är Augustifamiljens Simon Ljungman.

Sissela Kyle. Foto: Lina Alriksson

”Etta på listan – Sissela Kyle”, Scalateatern, Stockholm, premiär 3/10

Efter sejourer som chef för Parkteatern, regissör och – inte minst – den krigande fröken Dagmar Friman återintar nu Sissela Kyle humorscenen för första gången på tio år. I detta samarbete med Calle Norlén (manus tillsammans med Kyle) och Emma Bucht (regi) utgår en av våra riktigt stora komedienner från den kanske främsta tillfredsställelsen i livet – att först göra en lista och därefter bocka av den. Spelas på Scalateatern i oktober och drar sedan vidare till Draken i Göteborg.

Anton Tjechov. Foto: Scanpix Sweden

”Måsen”, Malmö dockteater, premiär 7/9

Tidigare har han förvandlat klassiker som ”Woyzeck” och ”Doktor Faustus” till lika intelligent som rolig dockteater. Nu tar sig Erik Holmström – en av få verkliga nytänkare i svenskt teaterliv – an Tjechovs ”Måsen”. En viktig detalj skiljer den dock från andra iscensättningar: alla roller spelas av barn i 11-årsåldern som påbörjade repetitionerna under ett teaterkollo. Men de eviga frågorna som dryftas i pjäsen – friheten, längtan efter bekräftelse, det meningsfulla livet – förblir sig, enligt Malmö dockteater, egendomligt lika.

”Nakna som foster och gudar”. Foto: Jonatan Fernström/Valentin Experience/Folkteatern

”Nakna som foster och gudar”, Riksteatern/Folkteatern Göteborg, turnépremiär Falkenberg 11/10 

Kort efter författaren Karin Boyes självmord tar också hennes tyskfödda partner Margot Hanel livet av sig. En snart tio år gammal kärleksrelation får därmed sin tragiska upplösning, i skuggan av Tredje rikets eskalerande förföljelse av homosexuella relationer. Men också av ett Sverige där samkönat sex fortfarande är kriminaliserat. Äkta paret Isabell Cruz Liljegren (manus) och Helena Sandström Cruz (regi) hänger under hösten ut en bit av svensk kulturhistoria på vädring.