Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

”Tjejer peppar varandra att ta över världen”

00:29. Se trailern för Alexandra Dahlströms långfilmsdebut ”Vulkano” exklusivt på DN.se.

Guldbaggebelönade Alexandra Dahlströms långfilmsdebut ”All we have is now” (exklusiv trailer här ovan) har världspremiär på Göteborgsfestivalen Way out west på fredag.

Dokumentären handlar om punkbandet Vulkano som drömmer om att ta över världen i källare vid Skanstull. Där möts tidigare Those Dancing Days-medlemmarna Cecilia Efraimsson och Lisa Pyk Wirström, och Rebecka Rolfart. Bandet Vulkano spelar också på Way out west på lördag.

"All we have is now" har svensk biopremiär den 24 oktober. Filmen kommer även att visas på Trädgården i Stockholm på torsdag som del i Doc Lounge Stockholms fyradagars dokumentärsfilmsfestival.

Varför ville du göra den här filmen?

Av två anledningar: 1) när jag hörde Vulkano första gången insåg jag att jag hade längtat efter deras musik innan jag ens visste att den existerade, den fick hela kroppen att skaka av energi och livsglädje. 2) därför att jag är trött på att se alla dåliga relationer mellan tjejer där vi manipuleras att slåss och konkurrera om helt meningslösa saker. Det här är motsatsen, tjejer som peppar varandra att ta över världen.

Vad har du själv för relation till punken?

Det är en inställning som inte handlar om vem som är bäst, det handlar om att leka fram något tillsammans med andra och inte bry sig så himla mycket om vad resten av världen tycker. Det är ett förhållningssätt till livet där fokus inte ligger på att alltid försöka behaga andra utan att istället göra det man älskar.

Du slog igenom som guldbaggebelönad skådespelare i Lukas Moodyssons "Fucking Åmål" 1998. När kom du på att du ville börja regissera?

När jag hade gått på ungefär trehundra provfilmningar för den svenska blondinen i Frankrike, Italien och Holland. Jag kom på att jag hade egna historier att berätta. Det var ungefär som när man kommer på hur lätt det är att flyga i drömmar.

Du har ju tidigare gjort kortfilmer på dina egna manus vad är skillnaden med att göra en dokumentärfilm?

Dokumentärfilmsarbete är oförutsägbart, asjobbigt och levande samtidigt. Det finns en rå nerv i verkligheten som överträffar dikten om du befinner dig på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det fina är att jag märkt att den där spontaniteten går att ta med sig in i vanlig fiktion om du jobbar med rätt team och skådespelare.

Vilket ögonblick var det mest intressanta/spännande under inspelningen?

Alltså det finns rätt många. Förutom alla nattbad, slarviga fester, soluppgångar och sjuka äventyr så har Lisa rätt många stadiga one-liners. Vid ett tillfälle när hon precis suttit på ett golv och varit ledsen över alla krav som folk ställt på henne bestämmer hon sig för att skaka av sig känslan. "Jag tänker inte vara nån jävla good-girl och vara i nån liten box. Fuck you box, jag tänker inte leva i dig!"

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.