Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-04 11:04

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/tre-fragor/

Kultur

Handelshögskolan satsar på digitala ateljé- och konstsamtal

Kulturkommunikatör Anna Harding på Handelshögskolan i Stockholm
Kulturkommunikatör Anna Harding på Handelshögskolan i Stockholm Foto: Sarah Medsjö

Kulturkommunikatören Anna Harding är en av de som arbetar med Handelshögskolans digitala konstsamtal och ateljébesök. De livestreamas nu på SSE Art initiatives Facebooksida. 

Vad är ambitionen bakom ert konstinitiativ?

– Handelshögskolan har de senaste fyra åren satsat på att också få in estetisk forskning och konst i de andra utbildningarna. Skolan har fortfarande samma kärnämnen, men konsten tillför ett annat perspektiv, ett intellektuellt klipulver för studenterna.

Är detta något Handelshögskolans studenter efterfrågar?

– Ja, men det är inte bara studenter som vill ha detta utan också ledarna på företagen som finansierar en stor del av Handelshögskolans verksamhet. De är intresserade av att anställa reflekterande och empatiska ekonomer som kan mer än vad AI och datorer kan åstadkomma. Efter förra finanskrisen, och ännu mer nu i coronatider, så tänker man mer på vad av det som lärs ut på högskolorna som är relevant i en osäker och föränderlig värld.

Vad händer närmast?

– Vi gör just nu i samarbete med Brillo Vox ett livestreamat ateljébesök hos Hanna Ljungh, vars konstvideo om Kebnekaises smältande sydtopp visas i vårt atrium. På nätet kan man delta oavsett var man befinner sig. På tisdag har vi en poesiworkshop med Anna Hallberg online, längre fram i vår kommer Athena Farrokhzad framträda liksom bland andra Magnus Linton.