Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-31 13:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/trojor-och-muggar-ska-hjalpa-pa-vagen-genom-coronakrisen/

Musik

Tröjor och muggar ska hjälpa på vägen genom coronakrisen

Kan försäljning av tröjor och muggar rädda den coronadrabbade livescenen? Det privata initiativet ”Support your artist” hoppas att det i varje fall kan bidra. 

För två månader sedan hägrade fortfarande drömmarna om en konsertsommar. Sedan ställdes festivalerna in. Därefter ställdes mindre konserter och spelningar in, eller flyttades fram. Efter en tyst vår blir det en tyst sommar.

En hel livebransch har hamnat i kris, inte bara artisterna utan arrangörerna och bokningsbolagen står utan inkomster. Konkurshotet nafsar många i nacken. 

Telefonerna hos branschorganisationen Svensk Live har gått varma sedan den 12 mars. 

– Folk är desperata, och då är det inte precis några trygghetsnarkomaner vi talar om här. De som sysslar med livespelningar är vana vid att hantera osäkerhet, säger Joppe Pihlgren, verksamhetsledare på Svensk Live.

På Öland såg man fram emot den mest fantastiska konsertsommaren någonsin, 70 konserter med stora och lite mindre artister. Arrangören Pelle Aldestam hade sålt 22.000 av de 44.000 biljetterna till sina konserter och turistbyrån skulle just till att annonsera. Då kom coronaviruset.

Pelle Aldestam
Pelle Aldestam

Lars Winnerbäcks försommarkonsert var den första som ställdes in. Sedan kom avbokningarna slag i slag. Pelle Aldestam och alla andra arrangörer, artister och bokningsbolag i landet såg 2020 års levebröd försvinna ned i ett svart hål.

– Även alla som sysslar med ljud och ljus drabbas. Sammanlagt handlar det om tiotusentals människor runt om i Sverige, säger Pelle Aldestam.

Men, fortsätter han, ”man kan inte bara sitta ner på arslet och vänta på att staten ska rädda en”. Så han, som har ett förflutet inom modebranschen, tänkte att man borde kunna sälja något annat än biljetter där allt överskott går till artister, arrangörer och bokningsbolag. 

Branschorganisationen Svensk Live hoppade på tåget, liksom biljettförsäljningsbolaget Nortic som tillhandahåller plattformen. Hittills har 250 artister tackat ja, inom genrer som pop, rock, hiphop, folkmusik, schlager och dansband, och fler tillkommer hela tiden.

– Av en tröja som kostar 299 kronor går 200 tillbaka till branschen. Och sedan är det Svensk Live som pytsar ut pengarna, solidariskt till alla, säger Pelle Aldestam.

Svensk Live hoppade på projektet direkt för att det rakt av enbart handlar om att hjälpa till, det finns inget vinstintresse bakom. Men sitt främsta fokus har man haft på att få del av kulturpengarna, det statliga stödet till bland annat livearrangörer som gäller fram till den 31 maj. 

– Nu hoppas vi på att stödet förlängs under sommaren så att arrangörerna överlever. Men vid sidan av de pengarna är allt stöd välkommet. Det är väldigt kul att det finns en sådan kreativitet i branschen, att folk inte bara deppar ihop fullständigt, säger Joppe Pihlgren.

Hur mycket muggar och tröjor måste säljas för att alla ska kunna få en vettig del av kakan?

– Så många som möjligt, skulle jag säga. Min målsättning är att det drar in flera miljoner. Artister, arrangörer och bokningsbolag sitter alla i samma båt just nu, säger Pelle Aldestam.

– När vi väl stiger ut på andra sidan pandemin vill jag kunna säga att jag i alla fall gjorde vad jag kunde. Och att det faktiskt finns en livescen kvar då.