Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

TV-recension: Nya ”The handmaid's tale” mer monstruöst än någonsin

Elisabeth Moss i ”The handmaid's tale 2”.
Elisabeth Moss i ”The handmaid's tale 2”. Foto: Take Five

”The handmaid's tale 2” går ut på max med tv-världens otäckaste avrättningsscen. Helena Lindblad om nya säsongen av den hyllade tv-serien.

4

Tv-serie

”The handmaid's tale 2”

(HBO Nordic)

Serieskapare: Bruce Miller

I rollerna: Elisabeth Moss, Max Minghella, Ann Dowd, Samira Wiley, Alexis Bledel, Joseph Fiennes m fl. Avsnitt 1-2 (andra säsongen, seriestart 26 april).

 

Välkomna tillbaka till Gilead, den dystopiska samhällsvision av USA där en galopperande infertilitet har lett till ett auktoritärt samhälle. Eller snarare en diktatur med totalt våldsmonopol som regredierat till en förmodern könsmaktsordning.

Sist vi såg den förslavade huvudpersonen June/Offred (Elisabeth Moss) hade hon uppfyllt sin plikt som "tjänarinna” och äntligen blivit gravid till härskarparets stora lycka. Samtidigt har hon också uppviglat sina rödklädda olyckssystrar.

Andra säsongen av börjar ungefär där Margaret Atwoods feministiska åttiotalsklassiker slutar; i baksätet på en svart fångbil. Boken lämnar Junes öde öppet. Död eller återupprättelse? Läsaren får själv bestämma.

Läs mer: DN besöker inspelningen av nya ”The handmaid’s tale”: ”Metoo gav serien akut relevans”

Vad händer när serieskaparen Bruce Miller tvingas kapa förtöjningarna till Atwoods romanvärld? Ja, inte blir det någon skrattfest denna gång heller. Elisabeth Moss pregnanta huvudperson får förstås både behålla sitt liv och se det förändras på dramatiska sätt, men den mardrömslika svärtan breder ändå ut sig.

”The handmaid's tale 2” går ut på max med tv-världens otäckaste avrättningsscen och vrider sedan – jo, det förefaller faktiskt möjligt –  upp känslan av mörk desperation till max. Att dessutom börja med tortyrscener som ger svimningskänslor är knappast lättköpt. Impulsen att stänga av, att förtränga det här vidriga framtidscenariot är först rätt frestande trots att jag sett fram emot fortsättningen ända sedan säsong ett var över.

Flera kritiker har velat omdefiniera nya ”The handmaid's tale” från drama till skräck, och det känns knappast feltänkt. Om man står man ut ett tag märker man dock hur det hårda anslaget dels skärper blicken, dels vidareutvecklar storyn på ett fortsatt beroendeframkallande sätt.

Läs mer: DN:s recension av första säsongen 

Intresset för färgkoordinerad chockestetik är kvar men andra säsongen rör sig ännu friare i tid och rum. Den underliggande berättarrösten försvinner delvis, vilket skapar en större rörlighet. Återblickarna till livet före Gilead är många och fördjupar de bärande karaktärerna. 

Den könsstympade Emily (Alexis Bledel) får allt skarpare konturer när hennes forna existens väcks till liv. Hon plågas av en svår förlust. Hennes familj var på väg att emigrera till Kanada innan Gileads gränser stängdes. Frun och sonen lyckades fly men hon blev kvar. Den enögda vildhjärnan Janine återvänder också. Liksom, kan man läsa sig till, en rad spännande nya rollfigurer. Bland annat lär vi få möta Junes mor som visar sig ha varit abortläkare (!)

Läs mer: Fem viktiga skillnader mellan romanen och tv-serien ”The handmaid’s tale” 

Det bjuds också på utflykter utanför Gileads gränser. Redan i avsnitt två får man resa till de fruktade ”kolonierna”, ett slags miljöförgiftat Sibirien där förvisade kvinnor jobbar till till döds i ett gråmelerat, iskallt landskap där själva luften är tung av förtvivlan. 

Om första säsongen fokuserade på förtryck och gjorde själva kvinnokroppen till slagplats för en ojämn könskamp, så sätter andra säsongen inte oväntat moderskap i fokus. Det är ett tungt tema som elegant korsas med exilens nattsidor. 

Exakt hur ”The handmaid's tale 2" kommer att spegla de dagsaktuella politiska stämningarna är förstås svårt att säga än. Men redan andra avsnittet ger en hel del vinkar. 

June hamnar instängd på en övergiven tidningsredaktion som bär på en blodig historia. Det handlar närmare bestämt om The Boston Globe (serien utspelar sig i Boston-trakten), samma tidning som figurerade i filmen ”Spotlight” där en grävgrupp avslöjar pedofiler bland katolska präster. 

Den stenhårda symboliken är kanske inte finstilt direkt men läskigt drabbande.

Kristina Lindquist: Surrogatfrågan har fått nytt liv av ”The handmaid’s tale” 

Elisabeth Moss: För mig är det ingen feministisk berättelse 

Tv-drama

"The handmaid's tale 2"

(HBO Nordic)

Serieskapare: Bruce Miller

I rollerna: Elisabeth Moss, Max Minghella, Ann Dowd, Samira Wiley, Alexis Bledel, Joseph Fiennes m fl. Avsnitt 1-2 (andra säsongen, seriestart 26 april).

4.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.