Kultur

Tv-recension: ”Six feet under”-skaparens nya serie ”Here and now”

Den färgstarka, vänsterliberala storfamiljen i Alan Balls nya drama "Here and now" berömmer sig om att vara frisinnade när det gäller etnicitet, religion och sexualitet. Men hur ser det ut bakom kulisserna egentligen?

Redan för drygt femton år sedan skrev Alan Ball tv-historia med sin episka serie ”Six feet under” – om släkten Fischer och deras dystra begravningsbyrå – som löpte under fem lika hisnande säsonger. Att Ball redan var namnet bakom den Sam Mendes-regisserade ”American beauty” stärkte ytterligare hans aktier som amerikansk samtidskildrare.

Med tanke på att snart sagt alla familjebaserade relationsdramer i serieformat mäts mot ”Six feet under” är det rätt dödsföraktande av Alan Ball – efter en utflykt i fantasyland med vampyrserien ”True blood” där Alexander Skarsgård blev stjärna  –  att komma igen med just ytterligare ett familjedrama som sträcker sig över tio timmar.

Denna gång handlar det om en bohemchic regnbågsfamilj i Portland där tre av fyra (vuxna) barn är adopterade från olika delar av världen. ”Vi kommer från alla ställen där USA har betett sig svinaktigt”, skämtar den Vietnamfödda Duc ironiskt när han beskriver syskonens ursprung som även innefattar Liberia och Colombia. Det är bara 17-åriga Kristen som är paret Bayer-Boatwrights biologiska barn. Och hon dyker först upp maskerad som häst (!).

Forskaren och filosofen Greg (Tim Robbins) och hans hustru Audrey (Holly Hunter), människorättsadvokat till professionen –  är 50-talisterna som verkligen försökt att göra allt rätt, att göra det privata politiskt. Men när Gregs 60-årsdag närmar sig med stormsteg i första avsnittet, står det klart att varenda kotte i familjen på mer eller mindre destruktiva sätt ifrågasätter sin plats i tillvaron.

”Here and now”, som började läggas ut i Sverige den 12 februari och vars avsnitt portioneras ut ett i veckan, har inte direkt mottagits med öppna armar. Kritiker på högerkanten har avfärdat den som liberalt skräp, på vänsterkanten har den kritiserats för att vara symboltyngd och ideologiskt överlastad.

Idén att göra ett mörkt komiskt drama med identitetspolitiska förtecken behöver inte vara fel. Men Alan Ball är kanske, i sammanhanget, inte den mest finstilte. Han går på i ullstrumporna och tycks helst vilja att så snabbt som möjligt täcka in ett så brett register som möjligt när det gäller progressiva tolkningar av etnicitet, religion och sexualitet i dagens USA.

Upplägget känns till att börja med som en normkreativ kurs på en inte så nogräknad högskola. Men rollfigurerna är betydligt mindre pappdocksaktiga än man skulle kunna tro och bryter sig ganska snart loss från den uppritade spelplanen. Holly Hunter, som gjorde storverk som kontroversiell guru i Jane Campions ”Top of the lake” spelar med mycket lyskraft matriarken i familjen. Alla fyra barnen, med den attraktiva och hallucinatoriska Ramon (Daniel Zovatto som också syns i ”Lady Bird” ) i spetsen vill man också gärna följa.

Störst besvikelse är den fine aktören Tim Robbins, som spelar den deprimerade familjefadern Greg. Han är den forna filosofiska optimistkonsulten som nu är beredd att kasta hela sin akademiska karriär överbord för att han tycker att världen blivit så ond. En grå, sur, tung och stelt bligande Mårra som lämnar iskyla efter sig överallt. Det är fullt möjligt att hans karaktär utvecklas på ett överraskande sätt bortom de tre avsnitt som denna recension omfattar – men det känns dessvärre inte så troligt.

Ny HBO-serie

”Here and now” (HBO Nordic)

Serieskapare: Alan Ball.