Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 03:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/ung-svensk-form-i-lyckad-utstallning-pa-arkdes/

Konstrecensioner

Ung svensk form i lyckad utställning på ArkDes

Bild 1 av 2 Pink chicken project” av Leo Fidjeland och Linnea Våglund.
Foto: Justina Hüll
Bild 2 av 2 ”Uncanny Traces”, fåtölj med minimalt materialsvinn av Erika Geiger Ohlin.
Foto: Erika Geiger Ohlin

Årets upplaga av designutmärkelsen Ung Svensk Form visas just nu på ArkDes i Stockholm, med verk av 25 unga formgivare. Lotta Jonson ser flera projekt som är både skojiga och har tyngd.

Fint hantverk, materialexperiment och sexuell orientering är några spår i årets Ung Svensk Form, just nu på ArkDes. Men också utomhusmiljöer för unga och dystopiska inlägg i samhällsdebatten. En spretig uppvisning, med andra ord. Också ovanligt lyckad; det på ytan lekfulla visar sig vara på fullt allvar. Som i Erik Olssons klädprojekt ”Bojskaut”. Plaggens lite lustiga och överdimensionerade snitt diskuterar egentligen något verkligt allvarligt: I framtiden kommer vi kanske behöva skydda oss med klädernas hjälp mot yttre föroreningar. 

Den märkliga fåtöljen ”Uncanny Traces” är inte heller bara på skoj. Istället för att anpassa lädret efter möbeln har Erika Gieger Ohlin gjort tvärtom, låtit formen bestämmas av skinnbitarnas storlek för att undvika spill. Ett tungt vägande miljöinlägg.

”Jag kom, jag såg, jag sydde” är ett annat bidrag värt att studera lite närmare. AnnaMia Lindblom har här broderat olika planteringar för att gestalta sådant som aldrig kommer fram i alla digitala landskapsritningar. Fascinerande och självklart tidskrävande men kanske sannare och hållbarare på sikt. 

Emilia Elfviks ”Pushing Embroidery”, skulpturalt objekt i lin som undersöker idén om broderi som form.
Emilia Elfviks ”Pushing Embroidery”, skulpturalt objekt i lin som undersöker idén om broderi som form. Foto: Emilia Elfvik

En uttrycksmässig bjärt kontrast till Lindblom men i helt samma anda är videon ”Hot Movie New Popular FullHD” av Tilda Ragnartz, som visar hur globala e-handelsplattformar försöker få oss att konsumera alltmer onödigt. Den är både rolig och otäck, enligt juryn ”kapitalismens sista suck, en hedonistisk skräpfest”. 

Alla områden inom design och formgivning ryms inom Ung Svensk Form; grafisk design, arkitektur, glas, konsthantverk, mode och så vidare. Av 400 inskickade bidrag valdes tjugofem ut i år. Här finns inga kategorier, istället bejakas gränsöverskridande projekt. I och med det finns en viss risk för att inslagen blir väl vidlyftiga och svåra att begripa. 

Scen ur videon ”Hot Movie New Popular FullHD” om skräp och e-handel av Tilda Ragnartz.
Scen ur videon ”Hot Movie New Popular FullHD” om skräp och e-handel av Tilda Ragnartz. Foto: Tilda Ragnartz

Jag gillar designutställningar med korta texter, objekten ska liksom tala för sig själva. Men ibland behövs mer kött på benen. Leo Fidjelands och Linnea Våglunds ”Pink Chicken Project” till exempel. Där föreslås en genetisk, rosa infärgning av alla världens kycklingar, som på sikt skulle ändra mänsklighetens geologiska spår. Hmm… ”Design för debatt” enligt upphovspersonerna. Och varför inte, men en lite mer ordrik förklaring hade varit på sin plats.