Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-13 20:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/unga-musiker-framtradde-i-varldens-storsta-digitala-orkester/

Konsertrecensioner

Unga musiker framträdde i ”världens största digitala orkester”

706 unga musiker från ett 30-tal länder möttes under den digitala versionen av ungdomslägret Side by side med fysisk bas hos Göteborgs symfoniorkester.
706 unga musiker från ett 30-tal länder möttes under den digitala versionen av ungdomslägret Side by side med fysisk bas hos Göteborgs symfoniorkester. Foto: Foto: Elin Alexandersson

Beethovens uvertyr fick klinga som en symbol för att stå sida vid sida under pandemin vid internationella ungdomslägret Side by side för unga musiker. 

Bara för några veckor sedan meddelade Metropolitan-chefen Peter Gelb att operahuset nu i sommar skall bjuda på ett åtta veckors digitalt läger för unga sångare och musiker från hela världen – för att erbjuda dem ”operatic fun and education”. Lägret startade i tisdags.

I samma anda bestämde Göteborgs symfoniker och El Sistema för ett par månader sedan att deras traditionella musikläger för barn och unga i juni, som brukar samla 2000–2500 personer från hela världen, skulle ske digitalt. Med hjälp av flera innovativa kreatörer inom digital teknik och it samt stöd från Västra Götalandsregionen, staden Göteborg och lägrets sponsorer skapades en plattform där alla deltagarna skulle få ett schema för olika typer av utmaningar, inspirationer och lektioner. En plattform där alla skulle kunna skapa sin egen profil och kommunicera med varandra.

I år hade närmare 706 deltagare anmält sig, från ett 30-tal länder. För att sjunga och spela tillsammans utifrån lägrets motto ”att motverka segregation och bygga broar mellan människor, kulturer och kontinenter”. Och finalkonserten hölls i onsdags, med bas i Göteborgs konserthus och presenterad som ett videokollage där musikframförandena blandades med klipp från händelser under lägret.

Musikvalet hade också en särskild betydelse i år. Som temat till ”Mission impossible” och Beethovens uvertyr till Goethes pjäs ”Egmont” vilka båda uttrycker ett heroiskt trots mot till synes oöverstigliga svårigheter. Att stå upp när det gäller. Beethovens uvertyr, som komponerades 1810 i protest mot Napoleons härjningar, kom också att användas som en frihetssymbol för den ungerska revolten 1956. Nu fick den klinga som en symbol för att stå sida vid sida under pandemin.

Men höjdpunkten under Side by Sides finalkonsert blev ändå försöket att bilda ”världens största digitala orkester” – i ett mäktigt kör- och orkesterarrangemang av Elton Johns ”Circle of life” ur ”Lejonkungen”:  

”Some of us fall by the wayside

And some of us soar to the stars

And some of us sail through our troubles

And some have to live with the scars

There's far too much to take in here

More to find than can ever be found

But the sun rolling high through the sapphire sky

Keeps great and small on the endless round…” 

Läs fler texter av Martin Nyström och fler av DN:s konsertrecensioner 

Ämnen i artikeln

Musik
Göteborg

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt