Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Viralsajten Lajkat läggs ner efter Facebooks nya algoritm

Schibstedt Media Groups hus på Västra Järnvägsgatan i centrala Stockholm.
Schibstedt Media Groups hus på Västra Järnvägsgatan i centrala Stockholm. Other: Pontus Lundahl/TT

Lajkat startades av Aftonbladet hösten 2014 med amerikanska förlagor som Buzzfeed och Upworthy. Sajten gjorde snabbt succé bland främst ungdomar. 

En tid var det den tredje största svenska sajten i mobilen alla kategorier med uppåt en miljon unika besökare i veckan. Nu läggs den ner på grund av bristande lönsamhet. 

Enligt mätverktyget Ezyinsights har engagemanget för Lajkats inlägg på Facebook sjunkit dramatiskt sedan början av hösten 2017.

Linus Larsson: Det är ingen dödssynd att jaga klick 

 Att Facebook nyligen förändrade sin algoritm på ett sätt som missgynnar publicister som är beroende av extern trafik har bidragit ytterligare till Lajkats tapp.

– Vi har för avsikt att lägga ner bolaget eftersom vi tyvärr inte lyckats skapa en tillräckligt stark och hållbar affär. Lajkat har inte utvecklats intäktsmässigt enligt plan. Det är såklart tråkigt, inte minst för medarbetarna på Lajkat som gjort ett mycket bra jobb, säger Martin Frey, chef för Schibsted Growth, till DN.

Vilka faktorer har påverkat er ekonomi?

– En faktor är naturligtvis den hårda konkurrensen. Många kunder väljer också att lägga sina investeringar direkt i sociala medier. Och visst har Facebooks algoritm påverkat, över tid har det blivit svårare att driva trafik till den egna plattformen där största delen av intäkterna genereras.

Totalt berörs sex anställda av beslutet, de fackliga förhandlingarna kommer att inledas inom kort.

Läs mer: Gulligare när läsaren själv väljer nyheter 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.