Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-19 23:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur-noje/way-out-west-vill-fa-kvinnor-att-skapa-mer/

Kultur

Way out west vill få kvinnor att skapa mer

Bild 1 av 3 Linnea Henriksson
Foto: Johan Lindsten
Bild 2 av 3 Sabina Ddumba
Foto: Per Kristiansen
Bild 3 av 3 Miriam Bryant
Foto: Stefan Jerrevång/TT

På årets Way out west vill Göteborgsfestivalen tillsammans med Spotify inspirera kvinnor att skriva och producera låtar – ett område där den manliga dominansen är stor. 

Sedan ett par år tillbaka har svenska festivalscener blivit allt bättre på att boka jämställt – något som tidigare ansågs vara en omöjlighet, enligt många arrangörer. Men med hjälp av initiativ som Jämställd festival, som mellan 2012–2017 släppte rapporter över könsfördelningen på Sveriges tio största musikfestivaler, har jämställdhetsarbete hamnat högt på agendan. 

Arbetet har främst handlat om att få jämn representation på scenerna. Men tittar man på skaparsidan, det vill säga låtskrivare och producenter, är skillnaden fortsatt stor. Tidigare i år släppte Spotify statistik över förra årets 50 mest spelade låtar i Sverige. Av de totalt 269 låtskrivarna var 90 procent män, och på producentsidan var andelen ännu lägre. 

Nu uppmärksammar Way out west problemet genom en satsning på kvinnligt musikskapande. Festivalen har i samarbete med Spotify lanserat Equalizer talks, en liveutveckling av en podd med samma namn.

– Vi har under många år arbetat med olika sorters hållbarhetsarbete. Därför kändes det naturligt att samarbeta med Spotify som är en av de största aktörerna inom branschen för att börja prata om situationen, säger en av festivalens arrangörer Peter Björklund.

Under namnet Equalizer talks arrangeras både panelsamtal och artistintervjuer på scen med bland andra Sabina Ddumba och Miriam Bryant, som leds av artisten Linnea Henriksson. 

– Ända sedan jag blev artist har jag märkt att jag, när jag blir intervjuad, får andra frågor än mina manliga kollegor. Frågan till kvinnor är oftare ”Hur känns det?” än ”Hur gjorde du?”. Jag har suktat efter att både få, och få ställa, den frågan till andra kvinnliga musikskapare, säger Linnea Henriksson som utlovar att samtalen kommer att bli ”nördigare än vanligt”.

– Jag vill faktiskt inte ägna dyrbar intervjutid med kvinnliga artister åt att diskutera hur vi kan komma till rätta med jämställdheten. Det ska vi däremot göra i de panelsamtal med inbjudna manliga artister, eftersom det här inte är en kvinnofråga. 

Vad tror du själv är sättet för att få fler kvinnor att producera och skriva musik? 

– Jag tror vi behöver avdramatisera skaparprocessen. Den har setts som något mystiskt och otillgängligt, som att det plötsligt bara skapades en låt som vips blev världens största hit. Men om vi bryter ner det och ser på hur det egentligen ligger till, så är det ett gäng personer i ett rum som arbetar hårt och hjälps åt. Det är inte farligt att prata om. 

Utöver programpunkterna på scen kommer en tillfällig studio att byggas upp inne på området, där kvinnliga producenter som Icona Pop, Marlene och Ji Nilsson, lennix och Nadia Tehran kommer att finnas till hands för att skriva musik tillsammans med nyfikna festivalbesökare. 

– Många som besöker festivalen har ett stort musikintresse, och kanske själva står i startgroparna för att göra musik. Studion blir ett sätt att sänka tröskeln för alla dem, och visa att det inte alls behöver vara svårt, säger Peter Björklund.

I år har Way out west en jämställd lineup på scenerna. Hur många år dröjer det innan ni kan boka jämställt på skaparsidan?

– Jag önskar att jag kunde säga inom ett par år, men det dröjer nog tyvärr längre. Frågan är mer komplex och vi behöver alla arbeta bredare med många olika aktörer inom branschen, från skivbolag till strömningstjänster, festivaler och branschorganisationer, för att komma till rätta med problemet, säger Peter Björklund.