Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Kultur

Youtube utmanar Spotify med strömmad musik och video

På tisdag utmanar Youtube svenska Spotify med Youtube Music. En ny gratis strömningstjänst som ger tillgång till miljontals låtar och dessutom videor och film.

Youtubechefen T Jay Fowler beskriver för musiksajten Pitchfork satsningen som en ”mycket personlig strömningstjänst”. Med hjälp av AI-teknik påstås den kunna förse användarna med förslag på musik baserad på vilken tid på dagen man lyssnar, var man befinner sig geografiskt och utifrån ens tid igare lyssningsvanor. Vidare kan tjänsten anpassa låtvalet efter vad man gör – jobbar, joggar eller vill varva ner.  

Youtube Music är annonsfinansierad. Den som vill slippa reklamen kan för cirka hundra kronor i månaden istället använda Youtube Premium. Den inkluderar alla videoplattformens serier, klipp och filmer (och ersätter den nuvarande Youtube Red).

Svenska lyssnare uppges få tillgång till nya Youtubetjänsterna ”inom kort”. De introduceras närmast i USA, Australien, Nya Zeeland, Mexiko och Sydkorea den 22 maj. 

Lyssning via strömningstjänster fortsätter att öka globalt med Spotify som den största aktören följd av Apple Music och Amazon. Den internationella investeringsbanken Goldman Sachs beräknar att skivindustrin 2030 kommer att generera vinster på totalt 41 miljarder dollar, huvudsakligen via strömningstjänster. 

Musikernas andel av denna växande kaka är dock fortfarande en hett omstridd fråga. Många artister anser att ersättning förblivit orimligt låg. Dessutom tjänar den procent av artisterna som strömmas mest långt mer per lyssning än de mindre framgångsrika kollegorna. 

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.