Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-24 09:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/amadeus-ar-ett-mycket-manskligt-drama-om-kreativitet/

KULTUR | RECENSION

”Amadeus” är ett mycket mänskligt drama om kreativitet

Bild 1 av 2 Paulina Pfeiffer som Katherina Cavalieri och Rolf Lydahl som Salieri.
Foto: Markus Gårder
Bild 2 av 2 Victor Morell som Mozart och Cicilia Sedvall som Constanze i ”Amadeus”.
Foto: Markus Gårder

Ronny Danielssons version av kampen mellan kompositörerna är en scenisk triumf för den klassiska musiken, skriver Johanna Paulsson.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Före Milos Formans film fanns den brittiske dramatikern Peter Shaffers succépjäs ”Amadeus” som nu och då hittar tillbaka till teaterscenen. Helsingborgs stadsteater skulle ha spelat den i våras, men fick flytta fram premiären till nästa år.

Nu har Västmanlands teater hunnit före med en uppsättning som blir en utmaning att matcha. Lars Östberghs scenografi och ljussättning sätter stämningen direkt. Spöklika gestalter i svarta frimurarmantlar och mask sveper fram över scengolvet, hemsökt viskandes namnet på en åldrad kompositör: Salieri. Denne vill mot slutet av sitt liv bikta sig eftersom han tror sig ha mördat Mozart. I långt över två timmar lägger han ut texten om hur han kom att hata sin tonsättarrival.

Rolf Lydahl bär rollen som den allt mer förbittrade Salieri fullständigt fenomenalt. Snabbt svidar han om till sitt yngre jag och tecknar ett tillspetsat porträtt av ”Mozarteffekten” i 1700-talets Wien. Någon dokumentär skildring är det inte frågan om; stoffet är snarare hämtat ur Alexandr Pusjkins 1800-talsdrama ”Mozart och Salieri”. Men om man bortser från den konstruerade konflikten och alla fiktiva friheter återstår ändå ett mycket mänskligt drama om kreativitet, konkurrens och avundsjuka. Innan Salieri drar sin sista suck utnämner han sig själv till ”medelmåttornas skyddshelgon”.

I ”Amadeus” finns gott om myter att avliva. Inte minst schablonbilden av genialitet och galenskap. Men Victor Morell går helhjärtat in för att förkroppsliga en pubertal och rockstjärnemässig Mozart – komplett med det löjliga lilla skrattet. Cicilia Sedvall gör hustrun Constanze som får stå ut med alltifrån makens exkrementhumor till metoo-påtryckningar från Salieri. Ronny Danielssons regi och konstnärliga team hämtar näring ur filmatiseringen. Men den här uppsättningen är framför allt en lovsång till Mozarts musik med musiker ur Västerås sinfonietta som livelirande kompband under kapellmästare Andreas Kullberg.

För ”Amadeus” skildrar ju även den tyskspråkiga operans framväxt i relation till den italienska dominansen samt frimurarloger och censursaxar. Basbarytonsångaren Lars Arvidson ger Kejsar Josef II en reslig gestalt och tar sig däremellan ton i några Mozartarior. Likaså glider sopranen Paulina Pfeiffer in i den ena praktfulla kostymkreationen efter den andra med häpnadsväckande huvudbonader och kittlande koloraturer som bland annat Nattens drottning från ”Trollflöjten”.

Storyns tramsighet till trots är ”Amadeus” en scenisk triumf för den klassiska musiken, där Lydahls suveräna Salieri får varva sin missunnsamhet med älskvärt musiknörderi.

Läs fler scenrecensioner och andra texter av Johanna Paulsson

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt