Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-11-30 17:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/annika-elisabeth-von-hausswolff-bade-brott-och-konst-ar-gransoverskridande/

Annika Elisabeth von Hausswolff slog igenom med serien ”Tillbaka till naturen” 1993.
Annika Elisabeth von Hausswolff slog igenom med serien ”Tillbaka till naturen” 1993. Foto: Alexander Mahmoud
KONST

Annika Elisabeth von Hausswolff: Både brott och konst är gränsöverskridande

Fotografen Annika Elisabeth von Hausswolff slog igenom med en serie bilder av avklädda, livlösa kvinnokroppar i buskage. Nu ställer hon ut ett hundratal verk från sin närmare 30 år långa karriär. Hon har vinnlagt sig om att aldrig fastna i ett konstnärligt uttryck – men fascinationen för kriminologi har hon kvar.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in
Bild 1 av 5 ”Jag har varit intresserad av kriminologi, juridik, rätt och fel sedan jag var liten.”
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 2 av 5 Annika Elisabeth von Hausswolff var mellan 1984 och 1987 medlem i punkbandet Cortex. Hon har också studerat på Konstfack och på Kungliga konsthögskolan.
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 3 av 5 ”Jag visste ju knappt vad konst var innan jag började på Konstfack, att då komma in i en kontext och få en massa kunskap presenterad för sig var underbart.”
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 4 av 5 ”Jag tycker om att vara ensam, jag tycker om att kunna omfatta mitt konstnärskap med mig själv.”
Foto: Alexander Mahmoud
Bild 5 av 5 ”Som ung gick jag i terapi, men bara tanken på att jag skulle lägga mig ner och sedan tala fritt gör mig bestört.”
Foto: Alexander Mahmoud