Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-02 08:15

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/asta-kamma-august-jag-fick-lana-en-vett-och-etikettbok-fran-30-talet/

FILM

Asta Kamma August: ”Jag fick låna en vett och etikett-bok från 30-talet”

Asta Kamma August spelar Karin Stolpe i ”Bränn alla mina brev”.
Foto: Jessica Gow/TT

Asta Kamma August gör sin första stora filmroll i Sverige i triangeldramat ”Bränn alla mina brev”.

– Karin Stolpe försöker hela tiden släcka bränder och hon är bra på det, säger hon om sin rollfigur.

Tre personer sitter och spelar kort. Stämningen är artig, stilla, stilfull. En loj sommarlyx ligger i luften. Året är 1932 och platsen den såväl mjuka som mäktiga innergården på Sigtunastiftelsen, där samtal, kultur, arbete och forskning kunde bedrivas av akademikerklassens stipendiater.

Men det pågår ett krig mellan de två männen i trojkan, författarna och kulturmännen Sven Stolpe och Olof Lagercrantz. Mellan dem sitter själva bomben i det ”pågående sexuella attentat”, som Stolpe senare skulle kalla det: hustrun Karin Stolpe. Dödligt förälskad i Olof Lagercrantz som för sitt liv inte kan hålla sig undan. Ett krig som är det bärande temat genom Björn Runges filmatisering av Alex Schulmans delvis verklighetsbaserade bok ”Bränn alla mina brev”.

– Karin Stolpe försöker hela tiden släcka bränder och hon är väldigt bra på det, säger Asta Kamma August som spelar Karin. Hon lever i konstant skuld till den svartsjuka Sven som dessutom är dödssjuk, vilket han spelar jättemycket på. Hon försöker vara honom till lags och samtidigt hantera den här andra viljan, att slå sig fri och få älska den hon vill – Olof.

– En paradox var hur Karin och Sven hanterar offerrollen, fortsätter Asta Kamma August. Hon är på många sätt ett offer satt i fängelse, men försöker hela tiden ta tillbaka narrativet medan han, förövaren, gör sig till ett offer. I varje situation vill han använda offerkoftan som vapen, medan hon hela tiden försöker skaka av sig den.

Asta Kamma August har tidigare främst verkat i Danmark med uppmärksammade insatser inom såväl teater som film och tv, bland annat i de i Sverige uppskattade ”Arvingarna”, ”Follow the money” och ”Sjuksystrarna på Fredenslund”. Men här får hon alltså gå in i svenskt 1930-tal och det infekterade äktenskapet med den svårt kontrollerande Stolpe. Mittemellan styrka och förtvivlan, mellan redighet och oro, en kvinna som får jobba hårt för att hålla de egna känslorna under kontroll. Det är i stora stycken ett tjusigt kostymdrama som August har rest hem för att göra.

– Det var otroligt intressant att få göra Karin under just här tiden, säger Asta Kamma August. Jag, Bill Skarsgård (Sven Stolpe) och Gustav Lindh (Olof Lagercrantz) kom från helt olika håll till vår första läsning och märkte att vi pratade som i tre olika filmer. Björn Runge såg till att vi fick träffa en röstepedagog och lära oss hur man pratade då så vi faktiskt kunde göra en och samma film, haha.

Gustav Lindh som Olof Lagercrantz, Bill Skarsgård som Sven Stolpe och Asta Kamma August som Karin Stolpe.
Foto: SF Studios

August berättar att hon fick låna en vett och etikett-bok från 1930-talet inför arbetet med rollen. Där stod roliga saker, som att man absolut inte fick spegla sig i skyltfönster.

– Det ansågs ofint att visa sig narcissistisk. Tänk dig det i dag. En annan sak som jag använde mig av var hur man förde undan kjolen när man skulle sätta sig, att man då inte fick röra rumpan, säger hon och liksom borstar bort smulor från byxbenen, utan att vidröra tyget.

”Bränn alla mina brev” rör sig mellan tre tidslinjer. Nutid där Alex Schulman, spelad av Sverrir Gudnason, inför den bok han ska skriva reder ut den gamla härvan, släktens vrede. Men tyngden i dramat ligger i den där så dramatiska sommaren i Sigtuna för länge sedan där den unga översättaren och författaren Karin Stolpe sitter i kläm. Hon som var den kanske mest briljanta av de tre.

– Det värsta är väl att det där fortfarande verkar vara aktuellt, reaktionerna när ägandet av hustrun håller på att gå mannen ur händerna. Jag läste en artikel om vad som händer med män som tjänar mindre än sin fru, att det oftare förekommer fysiskt eller psykiskt våld i sådana relationer. Jag ska inte gå in för mycket på Bill Skarsgårds Sven-karaktär, men jag upplever att det är precis det som händer med honom i deras relation, säger Asta Kamma August.

Bland det mest intressanta för Asta Kamma August var just tidsresan, stilen, sättet att föra sig. Något som man får se aningen för lite av i film i dag, menar hon.

– Det blir ofta realism. Dagens verklighet. Men jag tycker att man ibland kan fastna i det, att det blir lite blaserat, man tar inte riktigt ut svängarna. Den här filmen är mycket mer teatral och det tyckte jag var väldigt roligt, jag är ju uppvuxen med teater.

– Det var fint att få öva sig på att undertrycka Karins känslor och försöka vara svalt kontrollerad. Hon skred genom livet med värdighet, hennes utrymme för att uttrycka sina känslor var väldigt litet och vi jobbade hela tiden på att skruva ner, skruva ner.

Hur kändes det när du tittade på det färdiga resultatet?

– Min första reaktion när jag ser mig själv är alltid total skamsköljning. Varje gång. Jag blir så otroligt självmedveten när jag ser mig själv, jag har svårt att koppla bort min egen fåfänga. Dessutom går den här filmen väldigt nära, det är jättemycket närbilder, och då blir det ju ännu värre.

– Men när jag hade låtit det sjunka in så blev jag faktiskt väldigt stolt. Jag tycker att ”Bränn alla mina brev” framför allt var en jättefin teaminsats, från foto till ljus, till klipp … Jag är nog mest imponerad av klippningen. Det är ett enormt bygge med tre tidslinjer och Lena Runge gör ett strålande jobb. Så jag kunde zooma ut och se alla andras funktioner, och det var väldigt skönt. Efter all den där skammen.

Läs mer:

Helena Lindblad: Här är tio filmer på bio att se fram emot i höst

Ämnen i artikeln

Film

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt