Martin Nyström saknar bandoneonens pisksnärtar men njuter fullt ut av att höra insidan av Astor Piazzollas musik.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-02-26 10:02
Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/astor-piazzolla-som-delikat-kammarmusik/
Astor Piazzolla som delikat kammarmusik

I Piazzollas ”De fyra årstiderna i Buenos Aires” anländer våren som på en cykel och sätter allt i rörelse, stillnar en stund i en romantiskt sinnad eftertänksamhet, innan den rullar vidare. Sommaren är stötig och het, hösten har något ensamt över sig, och vintern kommer med en insvepande känsla innan den ruskar av sig all sin tyngd.
Den här sviten inleder 2021:s första hyllning på cd av ”Piazzolla 100 år” där Patagonia Express Trio tolkar honom i ett delikat kammarmusikaliskt arrangemang. En klassisk länk till Piazzolla som förstärks genom de ypperliga bröderna Claudio och Oscar Bohórquez på cello och violin.
Men som också besvaras och får motstånd av trions firade tangopianist och kompositör – Gustavo Beytelmann som var en nära vän till Piazzolla och turnerade med honom 1977. Detta hörs inte minst i det mera modernistiskt sprakande mästerverket ”Grand Tango” med alla sina motsatta känslolägen.
Visst kan jag sakna bandoneonens pisksnärtar och vildjurstjut men njuter ändå fullt ut av att höra insidan av musiken. Den som är oberoende av dess materialitet. Som i ”Muerte del angel” där Piazzolla kommer som allra närmast sin förebild Bach.
Bästa spår: ”Las cuatro estaciones porteñas”
Läs mer om musik och fler texter av Martin Nyström