Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-09-23 19:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/augusta-lundins-extravaganta-mode-matchar-thielskas-miljo/

Konstrecensioner

Augusta Lundins extravaganta mode matchar Thielskas miljö

Det dekorerade livet spelade huvudrollen vid sekelskiftet 1900 och för Augusta Lundin.
Det dekorerade livet spelade huvudrollen vid sekelskiftet 1900 och för Augusta Lundin. Foto: Per Myrehed

150 år efter att Augusta Lundin öppnade Sveriges första modehus visar Thielska galleriet den första monografiska utställningen om hennes liv och verk. Minst sagt välförtjänt, tycker Susanna Strömquist.

Modehuset Augusta Lundins magnifika kreationer passar perfekt i Thielska galleriets vackra sekelskiftesmiljö. Det är lätt att föreställa sig att de långa, svepande klänningarna faktiskt kan ha burits i museets salonger även när det begav sig.

Utställningen lyfter fram en legendarisk beställningsateljé som satte tonen i Stockholm under 1800-talets sista decennier och vid tiden runt sekelskiftet. Dåtidens moderna turnyrsilhuetter, avancerade draperingar, finstämda färger och konstfulla dekorationer visas i ett femtiotal ateljésydda plagg.

Efter att ha varit undanstuvade på slottsvindar och i museimagasin i decennier har de tidstypiska kreationerna plockats fram i ljuset igen till den allra första, efterlängtade och minst sagt välförtjänta monografiska utställningen om Augusta Lundin. Drygt 150 år efter att hon etablerade ateljén som gick till historien som Stockholms första modehus.

Bild 1 av 3 Klänning från 1908, Augusta Lundin efter modell från Worth.
Foto: Per Myrehed
Bild 2 av 3 Augusta Lundins praktpjäser i utställningens modesalong.
Foto: Per Myrehed
Bild 3 av 3 Hantverkslyx: pärlbroderier, strass och sidenblommor i klänning beställd av Augusta Lundins stamkund Anna Beck-Friis.
Foto: Per Myrehed

Plaggen, varav många ställs ut för första gången, påminner inte så lite om Parismodets exklusiva haute couture från tiden – och det är ingen slump.

Augusta Lundins ojämförliga framgångar hänger intimt samman med haute couturens framväxt i Paris i slutet av 1800-talet.

Boken ”Augusta Lundin. Haute couture på svenska”, som ges ut i samband med utställningen, berättar den fascinerade historien om Lundins koppling till den svenske entreprenören Otto Gustaf Bobergh.

Bobergh grundade tillsammans med en brittisk kompanjon 1858 den exklusiva ateljén Worth & Bobergh, som anses vara det första haute couture-huset i Paris.

Den nydanande duon slog igenom med den geniala idén att säsongsvis presentera färdigkomponerade kollektioner som visades upp för kunderna på plats i modehusets salonger. En modernisering av ett föråldrat beställningssystem som lyfte klädskapandet från hantverk till konstnärligt uttryck.

Worth & Boberghs trendsättande design speglade tidens snabba samhällsutveckling och slog an en ton internationellt. Namnet spreds snabbt över världen, inte minst med hjälp av tongivande kunder som kejsarinnan Eugénie av Frankrike samt scenens omskrivna världsstjärnor, som den svenska operasångerskan Jenny Lind.

Bild 1 av 3 Skira spetsar och broderier från Augusta Lundins modehus.
Foto: Per Myrehed
Bild 2 av 3 Sömmerskornas vardag i ateljén, med autentisk inredning.
Foto: Per Myrehed
Bild 3 av 3 Hos Augusta Lundin beställdes allt från promenaddräkt till aftonstass.
Foto: Per Myrehed

Vid andra kejsardömets fall 1870 valde Bobergh dock att hoppa av den skenande modekarusellen. Han pensionerade sig från framgångssagan Worth & Bobergh och flyttade hem till Sverige. Charles Frederick Worth fortsatte sitt segertåg och blev med tiden ett odödligt namn, medan Boberghs föll i glömska.

Han har förblivit tämligen osynlig och anonym, även i det svenska modets historia. I utställningen på Thielska figurerar han dock i egen hög person i form av ett nyförvärvat porträtt av Anders Zorn, från 1880. På andra sidan rummet hänger ett porträtt av Augusta Lundin, av konstnären Robert Lundberg.

Lundins och Boberghs öden tvinnades samman när han bosatte sig i Stockholm och försåg henne med kontakter i Paris – som gjorde att hon kunde resa till modets huvudstad och köpa in tidens mest eftertraktade modellplagg, som hon sedan med stor framgång reproducerade till kunderna i Stockholm.

Vid sekelskiftet hade hon ett par hundra anställda i ateljén på Brunkebergstorg, butik en trappa ner och en privat våning i anslutning till visningssalongen där hon tog emot kunderna.

Både salongen och ateljén finns representerade i utställningen. Ateljén gestaltas med autentiska tygrullar, sybord, symaskiner och halvfärdiga plagg på välanvända skräddarbyster mot en fondvägg där sömmerskorna poserar för fotografering. Den förnäma salongens eleganta inredning antyds med ett fåtal grönskande palmer, inredningsdetaljer och konstverk från tiden i en annars sparsmakad scenografi. Här finns bland annat en flärdfylld målning av konstnären Anna Palm, som de facto hängde i Augusta Lundins salong.

Bild 1 av 3 Selma Lagerlöfs syrenlila klänning i utställningens final.
Foto: Per Myrehed
Bild 2 av 3 Augusta Lundin porträtterad av Robert Lundberg 1890
Foto: Per Myrehed
Bild 3 av 3 Otto Gustaf Bobergh, porträtterad av Anders Zorn
Foto: Per Myrehed

Till den imponerande kundkrets som besökte salongen hörde alla som var någon. Från drottning Sofia till Anna Thiel, museigrundarens första fru, Sofia Gumaelius som drev Sveriges första annonsbyrå och författaren Selma Lagerlöf, som beställde sin omskrivna Nobelprisklänning hos Lundin. Just den kreationen finns inte på plats på Thielska, men däremot en av de tre klänningar Lagerlöf beställde till sin 80-årsdag, 1938.

En elegant, syrenlila sidenklänning som sätter punkt för den välkomponerade utställningen, och som även markerar slutet på modehuset Augusta Lundins långa storhetstid. En svunnen era med ett helt annat uttryck i modet än i dag, som kittlar med sin oförblommerade extravagans och sitt sagolika hantverk – som vi numera bara kan drömma om.

Läs mer: Modepionjären Augusta Lundins unika skapelser ställs ut på Thielska

Ämnen i artikeln

Konst

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt