Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-25 14:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/bergtagen-sarling-klattrar-for-livet-i-the-alpinist/

FILM | RECENSION

Bergtagen särling klättrar för livet i ”The alpinist”

Marc-André Leclerc i ”The alpinist”.
Marc-André Leclerc i ”The alpinist”.

”The alpinist, som kretsar kring den udda klättringsstjärnan Marc-André Leclerc, är både andlöst livsbejakande och djupt tragisk på samma gång.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Ökad vakenhet, stimulerad hjärtverksamhet och stissig olust. Nej, det är ingen slump att ”The alpinist” sponsras av ett känt energidrycksmärke, precis som flera andra klättringsdokumentärer. När filmen fungerar som bäst förmedlar den en liknande effekt som koffein med kolsyra: klättringssekvenserna med Marc-André Leclerc låter oss utforska det hisnande perspektivet liksom svävande i luften.

Sällan är det väl mer påkallat att vara på alerten än när man hänger på en bergsvägg utan livlina. Med hjälp av närgående kameralösningar kommer ”The alpinist” så tätt inpå Leclerc att kroppen reagerar instinktivt. Det är åtminstone bilder som får oss höjdrädda att kallsvettas, skratta vanmäktigt och greppa tag i biostolen.

Klättringsfilmer handlar inte sällan om män vars drömmar om att bli herre på täppan stiger dem åt huvudet, där berget blir en brutal påminnelse om människans litenhet. Se bara katastroffilmen ”Everest” från 2015. Visst skulle den lika delar tragiska och livsbejakande berättelsen om kanadensaren Marc-André Leclerc, som 25 år gammal begravdes av en lavin i Alaska, kunna vara ytterligare ett exempel.

Men ”The alpinist” är delvis någonting annat. Leclerc framstår som en klättrare som inte söker rampljuset – och presenteras därmed närmast som en särling i samtiden. Han är inte särskilt angelägen om att vara huvudperson i en dokumentärfilm. Kameran är snarare ett störningsmoment i målet att vara ett med berget. Och regissörernas röstpålägg om filmprocessen är mindre intressanta än dessa andlösa ögonblick.

I filmen möter vi en bergtagen yngling som vill ta rygg på traditionen och tillhöra den gamla skolans alpinister, som han läste om i äventyrsböcker som barn. Till skillnad från den mer tävlingsinriktade klättraren Alex Honnold, huvudperson i besläktade dokumentären ”Free solo” (2018), som också dyker upp i filmen.

Samma frågeställning tenderar att återkomma i dessa dokumentärer: Är det egentligen försvarbart att söka kickarnas kick med livet som insats? ”The alpinist” försöker ge dödsföraktet en högre mening, och lyckas faktiskt vara både effektfull och inkännande.

Se mer. Tre andra klättringsdokumentärer: ”Valley uprising” (2014), ”Meru” (2015), ”The dawn wall” (2017).

Läs fler film- och tv-recensioner i DN.

Ämnen i artikeln

Film

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt