Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-09-25 23:20

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/bilderbok-nar-en-flod-av-tarar-blir-raddningen/

BÖCKER | RECENSION

Bilderbok: När en flod av tårar blir räddningen

Illustrationer av Bill Bragg.
Illustrationer av Bill Bragg. Foto: Mirando bok

Med varsam vers väver Malte Persson en berättelse om en ensam och övergiven nalle, med blott ett öga. Men tårefloden når ända till havet, varifrån räddningen kommer.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

I den smart svängiga, stundtals fritt svingande, diktsviten ”Till dikten” (2018) försöker poeten Malte Persson nagla fast lyrikens lyskraft, sin egen drift att rimma och poesins positions i det bildrika eldhav som är populärkulturens.

”Mycket talar emot dikten. Till exempel saknar den häftiga specialeffekter. Så som stora bollar av eld”, skriver han, i en av diktsamlingens många finlitterärt, finurliga passager.

En av mina favoriter heter ”Boken” och är ett sorts framskrivning av detta ”ryggradsdjurens ryggradsdjur” som ”kan bli femhundra år gammalt, men inte skulle överleva ens en dag på egen hand i djungeln”. Boken är bokstavligen en urkraft, konstaterar Persson. Men också bunden till sina begränsningar; till sin plats i hyllan där den i bästa fall får återkommande tillsyn, i värsta förpassas till glömska.

Eller makulering.

Ett liknande öde tycks vänta Nalle Havsöga, en luggsliten nallebjörn som absolut sett bättre tider och som nu fördriver sina dagar med att gråta ut sin ensamhet på en skräpig vind i Perssons tredje bilderbok. Med blott ett öga och sömmar som enbart hjälpligt hålls ihop av den Londonbaserade illustratören Bill Braggs distinkta pennstreck är det lätt att förstå nallens belägenhet, liksom dess längtan efter att bli ompysslad.

Med varsam vers stakar Malte Persson ut en mångbottnad berättelse som sträcker sig från ensamhet till vänskaplig värme. Och som dels kan läsas som ett barnsäkert sjörövaräventyr med klassiska förtecken, dels som en allegorisk skildring över att det nästan alltid är bättre att släppa ut känslorna än att stänga in dem. Liksom att det går att finna nya sammanhang när man vuxit ur de gamla.

Med varsam vers stakar Malte Persson ut en mångbottnad berättelse som sträcker sig från ensamhet till vänskaplig värme.

Inledningsvis präglas illustrationerna av en mörk och murrig färgskala, liksom av en statisk, närmast Edward Hoppersk känsla. Visst finns här rymd, men också en kuslig stiltje. Stundtals känns det som att Bragg, en brittisk konstnär och grafisk formgivare som nu debuterar i bilderboksformatet, inte riktigt fått kläm på bildberättandets många lager och möjligheter. Figurerna i det målade stadsrummet förblir märkligt stilla och skugglika. Det urbant gråa är mest en kuliss. Rörelsen återfinns istället i floden, som nallens gråt sakta växer till – och som håller ihop de scenrumsliknande uppslagen.

Men när Bill Bragg väl låter akvarellens blåa toner svämma över i en suggestiv malström är den konstnärliga effekten desto mer hisnande. Att havet får en sådan vacker behandling känns lämpligt i en berättelse där nallebjörnen tårar tas emot, som vore de en flaskpost, av likasinnade.

Läs mer om barnböcker och mer av Alexandra Sundqvist.

Ämnen i artikeln

Böcker
Barnböcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt