Hoppa till innehållet Ge oss feedback gällande tillgänglighet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-10-05 08:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/blodtorstiga-modrar-och-sociopatiska-dottrar-i-lisa-zetterdahls-romandebut/

BÖCKER | RECENSION

Blodtörstiga mödrar och sociopatiska döttrar i Lisa Zetterdahls romandebut

Lisa Zetterdahl debuterade 2021 med diktsamlingen ”Hästar”.
Foto: Julia Lindemalm

Lisa Zetterdahls romandebut är inget för kräsmagade. Kroppen med alla dess inälvor blir mycket konkret. Jonas Thente har läst en bloddrypande roman.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Det är alltid en god idé att göra sig en smula bekant med en författares tidigare verk för att bereda sig på de nya. Lisa Zetterdahls nya roman är samtidigt fascinerande och mycket svår att begripa. Jag famlar, men tar stöd i hennes debutbok, en diktsamling som kort och gott heter ”Hästar”. Där finns hästflickor, barnoveraller och förhållandet mellan mor och dotter. Ulrika Milles recenserade debuten i DN och kallade den för en tunn och sorgsen bok.

Romanen ”I det vilda” är tredelad. Den första delen berättas av en flicka i typ-tioårsåldern som nyligen har bytt skola och strategiskt går igenom klasskamrater för att hitta någon som passar till vän. Hon är en ganska obehaglig bekantskap; eller kanske så naturalistisk att läsaren kan harkla sig och försöka glömma bort hur det var på den tiden. Jag tycker att Zetterdahl träffar precis rätt i sina beskrivningar av livet mellan småunge och samhällsvarelse på gott och ont.

Det finns ett par smala passager som binder samman den första delen och den andra. En bortsprungen kanin och en vinkande granntant – det räcker för både Zetterdahl och mig att acceptera den knappa, men dock: romankonstruktionen.

Det tredje partiet begriper jag mig inte på, annat än som någon sorts hallucinatorisk, prosapoetisk turnering av det andra partiet. Det känns inte som att man behöver läsa detta. För löst i kanterna, för svassande prosapoetiskt, alltför markerande av djupsyftande litteraritet. Jag tror att Zetterdahl tror att hon slutar med stil. Men det är mycket få författare som klarar av att stänga romaner med ytterligare frågor. Lisa Zetterdahl är inte en av dem.

”I det vilda” av Lisa Zetterdahl.

Det handlar mycket om kropp i ”I det vilda”. Det är det förra decenniets trendord: kropp. Den manliga kroppen och den kvinnliga, den andra, den svarta, bruna och vita kroppen. Det brukar i princip ersätta det tidigare trendordet blick, men hos Zetterdahl är kroppen mycket mer konkret. Konkret som i en splatterfilm ibland.

Även om romanens andra parti är drabbande, så lyckas det inledande partiet bäst med att suggerera fram det abjektiva med berättaren. Här möter vi en flicka som har flyttat och bytt skola. Som alla förstår måste hon passa in i det nya, och eftersom vi har våra konventioner är vi helt på hennes sida när hon letar sig fram längs potentiellt nya kamrater.

Men det blir allt svårare att stå på hennes sida. ”Sociopatisk” är en närliggande diagnos.

Jag vill inte ha sönder den här romanen, så jag säger inte mer om handlingen. Men så mycket kan jag säga, att när det framöver skrivs artiklar och görs analyser om återkomsten för den otäcka kvinnoskidringen i svensk litteratur – vilket jag är övertygad om kommer att göras – så kommer Lisa Zetterdahl att självklart ingå i diskussionen.

Läs fler texter av Jonas Thente och fler recensioner av aktuell litteratur i DN Kultur.

Ämnen i artikeln

Böcker

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt