Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-10-28 20:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/bob-hunds-musikal-ar-spexig-och-absurdistisk/

MUSIK | RECENSION

Bob hunds musikal är spexig och absurdistisk

Bob hund-musikalen på Helsingborgs stadsteater
Bob hund-musikalen på Helsingborgs stadsteater Foto: Emmalisa Pauly

Rockbandet Bob hund har blivit musikal på Helsingborgs stadsteater. För DN:s recensent Johanna Paulsson är den största behållningen gruppens teaterspelande.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Rullbara moduler på scen fungerar som såväl replokal som lägenhet och mejeriavdelning. När rockbandet Bob hund återuppstår från de döda i en stormarknadsmiljö har de första tonerna i ”Jag rear ut min själ” förvandlats till en enveten signal för de kundmeddelanden som regelbundet basuneras ut i högtalarna.

Så gör ”BOBHUNDMUSIKAL – för folk med tinnitus i hjärtat”, med manus av dramatikern Hanna Nygren, en välfunnen koppling mellan det moderna kundsamhället och musikbranschens allt mer renodlade varumärkestänk. Utrymmet för udda själar och udda sound har sedan 90-talet krympt så påtagligt att Bob hund själva tvingats använda sig av en liknande affärsstrategi med Bob hund-prylar och jippon. Om än på sitt sätt.

Scen ur Bob hund-musikalen på Helsingborgs stadsteater
Scen ur Bob hund-musikalen på Helsingborgs stadsteater Foto: Emmalisa Pauly

Att bandet nu blivit musikal på en offentligt finansierad stadsteater är ju i sig en överlevnadsstrategi och Bob hund är samtidigt som gjort för att placeras mitt i ett teatermaskineri. I programbladet beskriver sångaren Thomas Öberg bandet som ”en förvirrad samling intrycksförmedlare” och något liknande kan sägas om själva föreställningen i Kajsa Giertzs regi.

I grunden finns förstås ett relativt linjärt berättande som kretsar kring bob katt – fem kvinnor med riot grrrl-vibbar som drömmer om ett skivkontrakt, men vägrar kompromissa på det sätt som framgångarna kräver. Och som mitt i allt håller på att tappa bort varandra bland försörjningssvårigheter och förträngda problem.

”Vilken natt för en dagdröm” är en av fyra nya låtar med typisk Bob hund-poesi. Resten av musiken är ett fint urval av gruppens äldre material i radikalt omarbetade versioner som både tar sig ut på dansgolvet och förstärker det Bob hundska.

Snarare än renodlad musikal är detta en spexig musikteaterföreställning som framför allt tagit fasta på att Bob hund kallats Sveriges bästa liveband. Helle Damgårds scenografi och kostymdesign är en förlängning av gruppens absurdistiska universum med öronvingar, trafikkoner och krokodilkostym. I synnerhet teaterapan Öberg är i sitt esse som bland annat skelettballerina i molnkjol – den här mannen och hans monologer vill man se mer av på en teaterscen.

Bob katt-kvinnor i Bob hund-musikalen på Helsingborgs stadsteater
Bob katt-kvinnor i Bob hund-musikalen på Helsingborgs stadsteater Foto: Emmalisa Pauly

En viss trubbighet finns i den utstuderade tydligheten kring hur Bob hund ska hindra bob katt från att splittras. Men föreställningens känslomässiga tyngdpunkt ligger i andra akten. Där får var och en av Bob katt-kvinnorna ge sin personliga historia med större talteaterlugn. Det handlar om Karin Li Körsbärsdals Katja som förtvivlat försöker ta hand om sin urspårade pappa, Sasha Beckers Soffan som blivit olägligt gravid, Elin Norins kluvna karriärist Amina, Gisela Swartlings Lenny som kan hålla takten men inte hantera spriten och Cecilia Borsséns Jenny som mest finns till för andra.

Ändå är behållningen av ett teaterspelande Bob hund större än behållningen av ett gäng sjungande skådespelare. Dels för att Bob katt-rollerna ofta ter sig både förenklat och överdrivet gestaltade på samma gång. Dels för att bob hund å sin sida är proffs på att vara just Bob hund, även när de spelar sig själva i skepnad av spöken.

Recensionen är baserad på genrepet dagen före den officiella premiären 9 oktober.

Ämnen i artikeln

Musik

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt