Hoppa till innehållet

En utskrift från Dagens Nyheter, 2022-01-26 10:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/boken-om-anna-lindh-blir-drastisk-feministisk-teatersatir/

SCEN | RECENSION

Boken om Anna Lindh blir drastisk feministisk teatersatir

Bahareh Razekh Ahmadi, Moa Silén, Anita Nyman och Angela Kovács i ”Väninnan”.
Bahareh Razekh Ahmadi, Moa Silén, Anita Nyman och Angela Kovács i ”Väninnan”. Foto: Jezzica Sunmo

Pjäsen ”Väninnan” är ett mästarprov av de fem skådespelarna på scenen, men Ingegärd Waaranperä saknar politiken och ideologin i berättelsen om en mördad utrikesminister.

Detta är en recension. Skribenten svarar för åsikter i texten.

Anna Lindh var Sveriges utrikesminister från 1998 tills hon mördades den 11 september 2003.

Eva Franchell är – kommer alltid att vara – väninnan som var med henne i varuhuset när det hände, och försökte rädda henne. Hennes bok ”Väninnan”, skriven ur traumat och sorgen efteråt, utkom 2009.

Snart 13 år senare blir boken teater, i bearbetning av Uppsala Stadsteaters dramaturg Marie Persson Hedenius och i regi av Dennis Sandin som, känd för flera iscensättningar av svensk politik, har gjort drastisk feministisk satir av den.

Ännu tydligare än i boken friläggs här både sättet som Anna Lindh, en framstående kvinnlig politiker, behandlades, kringskars och förminskades under sin karriär, och, i den senare delen, hur hon efter sin död även fortsättningsvis förminskades som politiker: nu var det den väna privatpersonen man helgonförklarade och gjorde monument av.

Den internationellt välsedda utrikesministern skuffades diskret in i skuggan av självhävdande efterlevande kollegor och före detta konkurrenter. Väninnan Eva Franchell,  i många år Anna Lindhs pressekreterare, nu traumatiserat brottsoffer, ignorerades helt.

Detta som i boken snarast skildras antydningsvis blir på scenen både rättframt och dräpande. De fem skådespelerskorna bär färgglada kavajer som de skiftar alltefter rollbytena – de är Göran, Bo, Per, Jan och så vidare, men också Mona, Leila och Anna själv.

Det feministiska perspektivet sätter kontur på den politiska utvecklingens mest dramatiska och allmänt uppmärksammade händelser under Anna Lindhs politiska karriär, den del som sammanföll med samarbetet och vänskapen mellan henne och Eva Franchell. Några händelser granskas närmare, som den famösa och lagvidriga CIA-utvisningen av två egyptier som i december 2001 utlämnades till tortyr i hemlandet, och som Anna Lindh skuffades fram att ta hela ansvaret för.

Det hela är ett mästarprov av de fem på scenen, som både fångar det egoistiska bruset i maktens korridorer och skickligt karikerar enskilda typer. Pösmunk-karakteristiken av Göran Persson är puttrigt träffande, liksom bilden av Mona som tuff underdog med cigaretten dinglande mellan fingrarna.

Men, och det känns ändå tomt för att vara en tidsskildring: själva politiken lämnas, liksom oftast i boken, helt i fred. Här berörs inga viktiga förslag eller konflikter, ingen ideologi. Inte någon av alla politiker hävdar någon ståndpunkt eller har ett mål i sikte. Allt handlar om att krafsa till sig makten, om vad medierna ska säga och vilka som hamnar i det allena saliggörande strålkastarskenet i tv:s inspelningsstudio.

Det känns sorgligt, som om själva politiken också försvann med Anna Lindh.

Läs fler scenrecensioner och andra texter av Ingegärd Waaranperä

Ämnen i artikeln

Scen

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt