Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-10-29 21:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/kultur/brollopstartan-ar-en-precis-komedi-med-sorg-under-ytan/

Scenrecensioner

”Bröllopstårtan” är en precis komedi med sorg under ytan

Kajsa Ernst i Riksteaterns ”Bröllopstårtan”.
Kajsa Ernst i Riksteaterns ”Bröllopstårtan”. Foto: Markus Gårder

Stereotyperna må vara förutsägbara i Riksteaterns komedi men får här det sammansatta djup som sällan glimtar fram när gammal stolpskottsmoral ska gestaltas.

Det moderna i konditorn Dellas liv är en kommande medverkan i dokusåpan ”Hela USA bakar”. Annars är allt som det varit: hon gör fantastiska tårtor i sitt marsipanrosa konditori i en småstad i bibelbältets North Carolina. Rejält med smör och socker och riktig grädde ska det vara, inget bjäfs. Och bryggkaffe, för jösse namn. Maken, rörmokaren Tim, är charmig som en telefonstolpe, men de har ett liv. Ett rejält, stadigt sockerbagarliv.

Så dyker gamla väninnans dotter Jennifer upp. Hon som efter sin mammas död lämnade för Brooklyn – New York. ”Jen”, som hennes medvetna omgivning döpt om henne till, är hemma för att gifta sig. Med en tjej. En misstänkt vegan.

Ja. Det är en klassisk historia där land möter stad, nytt stöts mot gammalt, ung mot äldre, tradition mot progression. Sexualitet mot normativitet. Vi har sett det förut, framför allt i humoristisk tappning där vi ska skaka på huvudet men fnittra åt klichéerna. Det är inte så roligt längre.

Det roliga är ett detta utvecklas till något annat, något mer än UR-mässigt mjuka pekfingrar med klämmiga poänger. Stereotyperna, på båda sidor modernitetens gräns, må vara förutsägbara, men får här det sammansatta djup som sällan glimtar fram när gammal stolpskottsmoral ska gestaltas. Eller, för den delen, ängslig neorigiditet.

När Della slingrar sig ur att baka bröllopstårtan till det jämrans gayparet, för det passar sig väl ändå inte, vecklar hon mer och mer in sig i självrannsakan. Hur är hennes eget äktenskap då? Vad bygger hennes världsuppfattning, och människosyn, på? Är det en kristen moral?

Kajsa Ernsts Della skalar lager av lager från sig själv, och liksom smakar på dem. I långa monologavsnitt får vi syn på den fint avvägda översättningen, och Kajsa Ernsts stora register. Hon går mellan gräddfluffig rycka på axlarna-förnekelse till djupaste förfäran på det sätt som våra tankar – och inte hur vi vill tänka – brukar fungera: Upp och ner, fram och tillbaka, men aldrig komma fram till en position att vila på. Så är det. Eller?

Kanske ännu mer övertygar Malin Karlsson som Jen. Hur även hon, som ju faktiskt valt sitt hjärtas väg, när det väl gäller visar sig stå mittemellan. Är precis allt och alla hemifrån att förakta? Den moraliska klyftan i henne, ”från fittan upp till huvudet!”, som hon desperat uttrycker det, visar sig avgrundsdjup. När i andra akten en stillsam sorg tar över på skrattets bekostnad blir det, förstås, både allvarligare och roligare. En precis komedi, som för ovanlighets skull visar att sentimental försoning inte är enda lösningen.

Det är det inte många sockerbagare som har förmått berätta.

Läs fler texter av Niklas Wahllöf och fler av DN:s scenrecensioner

Ämnen i artikeln

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt